Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mer tv på snabbtåget

Publicerad: 16 Februari 2011, 07:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Fler tv-skärmar och färre störande moment. Så ska Arlanda Express bli en attraktivare annonsplats för företag som vill nå affärsresenärer.


Ämnen i artikeln:

Arlanda Express

Moving Image, som står för annonsförsäljningen på Arlanda Express, har investerat 4 miljoner kronor i fler och modernare digitala displayer i tågen.

Antalet skärmar per tåg fördubblas, från 15 till 29 stycken, samtidigt som konkurrerande annonsytor som stolfickan och stolsryggsskylten försvinner.

Den nya inredningen är del av projektet Framtidståget. Alla Arlanda Express-tåg redesignas och byggs om.

– Vi har beslutat att minska reklamen. Resenärerna exponeras för mycket reklam på flygplatsen, resan till och från flygplatsen är en stunds avkoppling, säger Camilla Laaksonen, marknadschef på Arlanda Express.

Intäktsförlusten av att det finns färre ytor att sälja ska kompenseras av att de kvarvarande utrymmena blir mer exklusiva för annonsörerna.

– Under året kommer vi att få facit på hur priserna påverkas, säger Johan Fryksenius, partner på Moving Image.

Reklamfilmerna visas mellan nyhetsuppdateringar från The Local, ekonominyheter från E24.se och väder från Klart.se.

Moving iMage säljer främst till företag som vill nå affärsresenärer. Närmare 80 procent av dem som reser med Arlanda Express är affärsresenärer.

Bruttopriset för en reklamfilm på 30 sekunder är 135 000 kronor för en månad. Då visas reklamen 156 gånger per dag. Enligt Moving Images tittar 90 procent av resenärerna på reklamen.

– Resan till och från Arlanda är för kort för att man ska hinna fälla upp datorn, säger Johan Fryksenius.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Arlanda Express

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.