Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Mer nyheter när SVT.se relanseras

Plattformsoberoende, avskalad och med större fokus på nyheter. Med nya SVT.se vill SVT ta ett stort kliv mot framtidens tv-tittande. Dagens Media fick en förhandstitt på nya sajten, som har premiär på måndag.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 08 Maj 2012, 21:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:22

Ämnen i artikeln:

SVTDoberman

– Det interaktiva utbudet kommer vara en del av public service basleverans i framtiden, säger Lena Glaser, chef för SVT Interaktiv.

En stor utmaning i arbetet med förstasidan på nya sajten har varit att hantera SVT.ses många roller – som nyhetssajt och som plats för SVT:s övriga utbud, tablå och programinformation.

– Nyheterna och program-materialet följer delvis olika medielogiker, som löper parallellt. Det behöver vara tydligt för publiken vad som är vad, säger Lena Glaser.

Därför behåller man uppdelningen av sajten i en nyhetsspalt och en spalt för allmän-tv-materialet.

SVT tar samtidigt ett större grepp än tidigare om nyhets­rapporteringen på webben.

Alla nyheter samlas under nya varumärket SVT Nyheter. Hittills har nyheterna på sajten gått under Rapports flagg, dock utan en tydlig koppling till Rappor­t i rutan.

Under SVT Nyheter samlas material från alla nyhetsleverantörer inom SVT – inklusive sport, kultur och regionala nyheter.

– Vi har saknat en tydlig profil för nyheterna på webben. Nu får nyhetsrapporteringen en egen värld på SVT.se, säger Lena Glaser.

Arbetet med den nya sajten har pågått länge, och lanseringen sker stegvis. Uppdrag gransknings, Barnkanalens, SVT Plays och Melodifestivalens sajter är redan omgjorda. På måndag är det dags för den största premiären – då släpps nya första­sidan och SVT Nyheter.

– Sajten har gjorts om från grunden, både tekniskt och redaktionellt, säger Lena Glaser.

Utåt sett är den största skillnaden den avskalade designen och att förstasidans tre spalter har blivit två. SVT Play-spalten är borta – tjänsten är i dag så etablerad att den inte anses behöva draghjälp från första­sidan.

Under spalterna finns ett nytt block för featurematerial.

Sajten är gjord med responsive design, vilket innebär att den anpassas efter om besökaren kommer från en dator, en mobil eller en surfplatta. 10 procent av trafiken till SVT.se kommer i dag från mobila plattformar.

– Det var ett stort åtagande, men känns som helt rätt beslut. Att göra specialversioner av sajten är extremt kostsamt, samtidigt som det inte är problemfritt rent publicistiskt för SVT att vara beroende av en tredje part, säger Lena Glaser.

Hon är övertygad om att tittarna i allt högre utsträckning kommer att titta på tv via interaktiva plattformar.

– Tv-tittarnas beteende ändras, men det innebär inte att tv-tittandet minskar. Vi har funderat mycket över vad vi kommer att kalla tv i framtiden och försöker ta några kliv i den riktningen.

Ämnen i artikeln:

SVTDoberman

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.