Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Mer lokal webb-tv efter TV4:s reträtt

Publicerad: 27 maj 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:35

Webb-tv är viktigt för Sveriges lokaltidningar. Flera gör nu stora satsningar, och räknar med ökat intresse efter att TV4 skrotat sina lokala nyhetsredaktioner.


Rörligt nyhetsmaterial på webben har snabbt blivit en hygienfaktor för svenska lokaltidningar. De flesta sänder dagligen nyhetsklipp om händelser som har hänt i närområdet, blandat med sport- och nöjesrapporter.

Och mer kommer det att bli. Dagens Media har varit i kontakt med ett tiotal ansvariga utgivare över hela landet, och så gott som samtliga anger att de kommer att öka sina webb-tv-sändningar betydligt under det kommande året. En anledning är att rörlig bild ses som det främsta sättet att locka nya besökare på nätet.

– Allt mer av trafiken på internet går till rörlig bild, säger Maria Brander, chefredaktör på Gefle Dagblad.

En annan förklaring är att tekniken förbättras och gör det enklare och mer kostnadseffektivt att producera egna tv-inslag från närområdet.

– Både behov och marknad ökar samtidigt som tekniken är tillräckligt enkel för snabb lokal tv, säger Mats Ottosson, redaktionschef och ansvarig utgivare på Jönköpings­posten.

Några anger även TV4:s beslut att lägga ner sina lokala sändningar på de flesta platser i landet, som en anledning till den ökade satsningen på egna lokala tv-nyheter. Smålands­posten har anlitat två före detta medarbetare och planerar en satsning på lokala tv-nyheter efter sommaren.

Även Jönköpingsposten räknar med att TV4:s nedläggning får betydelse för tidningens tv-verksamhet.

– Många annonsörer som vill göra tv söker sig redan nu till oss efter TV4:s besked. Vi kan också producera nyhets-tv för den publik som föredrar det, säger Mats Ottosson.

Annonsintäkterna från webb-tv-sändningarna spelar dock i nuläget en liten roll för den totala annonsaffären för de flesta lokaltidningar. I många fall är antalet startade strömmar fortfarande för lågt.

– Annonsmarknaden ligger typiskt sett alltid en bit efter användarbeteendet, framför allt på lokal nivå, säger Sören Karlsso­n, chef för nya medier på Helsingborgs Dagblad.

Samtliga ansvariga utgivare som Dagens Media har varit i kontakt med räknar med ökade intäkter från rörlig bild på nätet. En av dem förväntar sig att öka intäkterna med minst 75 procent per år under de kommande åren.

– Vi befinner oss på en ganska blygsam nivå men tror på en stark uppåtgående trend. Annonsörerna vill synas i tv, säger Maria Brander.

Enligt IRM ökade reklamköpen i lokal-tv med 6 procent under 2013, till 900 miljoner kronor.

13 av 15 satsar mer på webb-tv

Dagens Media har frågat 15 ansvariga utgivare på lokala dagstidningar i Sverige om deras webb-tv-sändningar. Alla utom två av dem anger att tv-sändningarna kommer att öka under det kommande året. Två säger att sändningarna kommer att ligga på samma nivå, varav en hänvisar till en stor satsning på webb-tv som nyligen har genomförts.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev