Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Strategi och analys

Mer än 1,2 miljoner osäkra att slåss om

Publicerad: 15 September 2010, 08:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:39

Med fyra dagar kvar till valet har en stor del av väljarna ännu inte bestämt sig för hur de ska rösta. Nu öppnar partierna plånboken för att övertyga de sista osäkra väljarna. Den största delen av mediebudgeten läggs på slutspurten.


Ämnen i artikeln:

ModeraternaKarin PetterssonAlliansenSocialdemokraternaRödgröna

– Det är nu på slutet, när mediebevakningen är som störst, som vi har störst chans att nå dem som inte är så politiskt intresserade, säger Pär Henriksson, kommunikationschef på Moderaterna.

Dagens Media har tittat på hur partiernas medieinvesteringar har fördelats så här långt in i valrörelsen.

Från början av augusti har de fyra allianspartierna spenderat sammanlagt 50 miljoner kronor på traditionella medier, enligt preliminära siffror från Sifo Reklammätningar. De tre rödgröna partierna har tillsammans köpt medieutrymme för 33 miljoner kronor under samma tid.

Det rödgröna blocket, som inledningsvis var skeptiska till att tillåta politisk tv-reklam i valrörelsen, har så här långt valt att lägga en betydligt större andel av mediebudgeten än alliansen. 40 procent av medieinvesteringarna har hittills spenderats på tv, dubbelt så mycket som alliansens 20 procent.

– Med politisk tv-reklam kan vi kommunicera känslor på ett nytt sätt, säger Karin Petersson, kommunikationschef på Socialdemokraterna.

Allianspartierna har hittills valt att satsa på traditionella kanaler som utomhusannonser och dagspress.

Jenny Kaiser, projektledare på DDB Stockholm säger:

– Att de rödgröna investerar så mycket av sin budget i tv, trots tidigare inställning, tyder på att de behöver tv för att kunna konkurrera på lika villkor. Konsekvenserna av att stå utanför skulle med hög sannolikhet bli för stora.Enligt den senaste opinionsmätningen från Synovate leder Alliansen med 48,4 procent av rösterna mot De rödgrönas 44,9 procent. Andelen osäkra väljare var 17,6 procent.

I slutspurten gasar de största reklamköparna, Socialdemokraterna och Moderaterna, framför allt i radio, print och online.

– Vi skickar även direktreklam till 400 000 barnfamiljer och satsar hårt på sökord i slutskedet för att driva trafik till vår sajt, säger Karin Petersson, kommunikationschef på Socialdemokraterna.

Så här långt in i valrörelsen ändras inte budskapet i sin kampanj, men partierna skruvar in i det sista för att det tydligt och enkelt ska framgå vad som skiljer alternativen åt.

Innan valet är avgjort vill varken Karin Petersson eller Pär Henriksson peka ut något enskilt medieslag som extra betydelsefullt för utgången. Båda partierna går brett i samtliga medier för att nå så många som möjligt. 

– Jämfört med valet 2006 genomför vi betydligt fler aktiviteter i år, säger Pär Henriksson.

Förutom tv-reklamen, som i år används för första gången i ett riksdagsval, är det partiernas dörrknackningssatsningar som urskiljer sig mest i årets valkampanj.

Både (S) och (M) växlar upp sina samtalskampanjer de sista dagarna före valet. Socialdemokraterna ska prata med 300 000 personer under sista veckan för att hinna med sina planerade 1 miljon personliga samtal.

– Personliga samtal är det effektivaste sättet att övertyga väljarna, och det ger även energi tillbaka till partiet, säger Karin Petersson.

Blockens mediemix (2010.08.01 - 2010.09.10)

Alliansens bruttoinvesteringar:

Dagspress/Tidskrifter: 28 miljoner kronor

Tv: 10 miljoner kronor

Utomhus: 9,1 miljoner kronor

Odr: 1,2 miljoner kronor

Bio: 700 000 kronor

Radio: 600 000 kronor

Totalt: 50 miljoner kronor

 

De Rödgrönas bruttoinvesteringar

Dagspress/Tidskrifter: 17 miljoner kronor

Tv: 14 miljoner kronor

Utomhus: 1,2 miljoner kronor

Radio: 800 000 kronor

Bio: 300 000 kronor

Odr: 100 000 kronor

Totalt: 33 miljoner kronor

 

Källa: Sifo Reklammätningar (preliminära siffror).

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev