Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Mer action i fordonsreklamen

Publicerad: 28 Januari 2013, 07:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:57

En bil som krossar en betongvägg, en ballerina som går på lina mellan två lastbilar och en stuntman som dyker genom de öppna dörrarna på en bil. Med actionfyllda reklamfilmer har Ford, Volvo och Nissan stöpt om bilreklamen.


Ämnen i artikeln:

OgilvyNissanFordVolvoForsman Bodenfors

Nära 1,7 miljarder kronor. Så mycket pengar investerade Sveriges tio största bilannonsörer i medieköp under 2012 enligt Sifo Reklammätningar.

Att nå ut genom bruset kan vara en svår uppgift vilket ställer höga krav på reklamen.

I november lät Ford stuntmannen Bobby Holland-Hanton, känd från James Bond-filmen "Skyfall", dyka genom dörrarna på en Ford B-Max. En reklamfilm som gav Ford rejält med uppmärksamhet.

– Klart är glada över all uppmärksamhet som kampanjen har fått. Det vi ville göra var att åskådliggöra att det verkligen var något nytt med den här bilen, säger Ola Norberg, pr-chef på Ford i Sverige.

Reklamen för B-Max, som togs fram av Ogilvy, var samtidigt startskottet i Fords nya globala kommunikationskoncept "Go further".

– Ford har spretat ganska mycket men nu försöker vi samla ihop oss under en och samma tagline. Det handlar om att vi helt enkelt ska överträffa kundens förväntningar och det ska gå igen i allt, inklusive kommunikationen, säger han.

Han utlovar fler liknande kampanjer.

– B-Max var startskottet. Vi har många spännande kampanjer planerade i vår.

Ford är inte ensamma om att göra spektakulär bilreklam. I Nissans reklam för modellen Qashqai lät man exempelvis bilen köra igenom en betongvägg.

Ett annat exempel på actionfylld bilreklam står Volvo för. De ligger bakom den uppmärksammade reklamfilm "The Ballerina Stunt", där en ballerina går på en lina mellan två lastbilar.

– Det är lite av en trend och det beror väl på att alla på något sätt försöker sticka ut från det som är mer traditionell bil- och motorreklam, säger Sophia Lindholm, ad på Forsman & Bodenfors, som tog fram kampanjen.

– För oss handlade det väldigt mycket om att visa att det var på riktigt och inte bara ett stunttrick. Vi ville att reklamen skulle vara spektakulär men vi ville också visa att de här bilarna klarar det vi säger att de gör. Det är ett bevisläge, inte bara reklam.

Sophia Lindholm berättar att idén med ballerinan värkte fram under många veckor idéarbete.

– Vi ville göra något spektakulärt och jobbade med en strategi som byggde på att nå en bredare mågrupp än primärmålgruppen som består av chaufförer och åkeriägare. Vår tanke var att skapa något som skulle ta sig ut bland vanligt folk som kanske inte ens ser någon bilreklam.

Vad sa Volvo när ni kom med idén?

– Det fanns flera frågor. Var det här ens möjligt att genomföra och fanns det över huvud taget någon människa som ville ställa upp på det? Men vi har en otroligt modig kund som litar på oss till hundra procent och därför gick det.

Reaktionerna på kampanjen har varit "fantastiska", menar Sophia Lindholm.

– Vi var inte alls var beredda på den här uppmärksamheten. Vi nådde verkligen långt ut och det pratades mycket om reklamfilmen i den amerikanska pressen. Att det skulle surras så mycket om en reklamfilm för en lastbil kunde man inte alls tro.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev