Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

… Men Cheap Monday ratar reklamen

Publicerad: 2 Mars 2011, 09:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Uppstickaren Cheap Monday ratar all traditionell reklam. Istället förlitar man sig helt på pr.


– Vi är ett ungt företag som sedan starten drivits av kreativa lösningar, säger Sara Hampus, jeansmärkets pr-chef.

År 2000 bestod Cheap Monday av en second hand-butik på Lilla Essingen. I dag finns kläderna, som nu omfattar skor-och glasögonkollektioner, i 1 800 butiker i 38 länder – och bolaget omsätter en halv miljard. Men medan jeansjättarna lägger miljontals kronor på kampanjer i traditionell media gör Cheap Monday fortfarande ingen reklam alls.

– Vi jobbar framför allt med pr, pressutlåning, och events i butikerna. Ett exempel är vår Customized tour, som just nu är i Paris, säger Sara Hampus.

När man går in på nya nyckelmarknader där märket inte är känt anlitar Cheap Monday ibland lokala pr-byråer. I Sverige sköts pr-arbetet dock inhouse av Sara Hampus och ”en och en halv person till”.

Håkan Ström, vd för Cheap Monday, säger att alla Cheap Mondays medarbetare är involverade i de mesta av det som görs på företaget.

– På de ställena jag jobbat tidigare hade det varit uteslutet att designpersonalen åker ner och hjälper till att ordna fester i butiker. Men det gör att alla blir väldigt engagerade i det vi gör, säger han.

Till skillnad från många konkurrenter väljer Cheap Monday också bort modeveckorna i Milano och London, för att satsa allt på Stockholm.

– Vi har öppna visningar för våra fans, som vi också livestreamar på webben. Vi har haft upp till 3 500 personer på plats, säger Sara Hampus.

Cheap Monday ska fortsätta expandera – aggressivt, säger Håkan Ström. Till sin hjälp har han en ny e-handelslösning mot butikerna, som tagits fram i samarbete med Klapp & Co. Med den kan de olika butikerna snabbt scanna av Cheap Mondays ”expresskollektioner”, lite mindre kollektioner som kommer mellan de större, och beställa vad de vill ha.

– Vi ska hålla samma servicegrad som de stora, men vara lite snabbare och smartare, säger Håkan Ström.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.