Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Mellanmjölk över utbudet”

Publicerad: 31 Augusti 2011, 11:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Den svenska tv-branschen har förändrats i år. Alla stora kanalhus har numera ett produktionsbolag vid sin sida - och Anna Carrfors Bråkenhielm har fått förtroendet att driva Bonnier och TV4-gruppens Scandinavian Studios.


I över 20 år var MTG ensamt om att äga både tv-kanal och ett produktionsbolag i Strix, men det senaste året har de fått sällskap. Prosieben, som driver Kanal 5 och Kanal 9, startade Snowman förra hösten.

I juni drog Bonnier Broadcasting med TV4-gruppen igång Scandinavian Studios med Anna Carrfors Bråkenhielm som vd.

– Jag är precis i startfasen. Jag gör allt från att starta bankkonton och leta lokaler till att fundera över vad vi ska satsa på internationellt och i Sverige. Det handlar om att skaffa bra internationella formatsamarbeten och ett kreativt team, säger hon.

Hon har gjort det förr. Hon startade Silverback 2006 och var tidigare vd för Strix och den som tog ”Expedition Robinson” till Sverige på 1990-talet.

– I Sverige gör vi allt större och dyrare program med riktigt hög kvalitet, men det är lite mellanmjölk över utbudet. Det finns inte utrymme för mer experimentella idéer.

Anna Carrfors Bråkenhielm vill bygga ett team som jobbar med program för flera olika plattformar, både för den breda publiken och på ett lite mer udda och nytänkande vis.

– Det skulle vara roligt om det föddes ett stort koncept på den svenska tv-himlen. Inte bara stora utländska format som vidareutvecklas här.

Scandinavian Studios ska kunna vara en plantskola, så som Strix en gång var för produktionsbranschen. Även om bolaget är knutet till TV4-gruppen.

– Jag hoppas kunna sälja till andra kanaler och expandera utanför Sverige, men det är självklart en stor styrka att ha den här närheten till en stor innehållskoncern som även äger tvkanaler, säger Anna Carrfors Bråkenhielm.

Nu för hon samtal med internationella formatägare, men har inga sådana avtal på plats. Bolaget arbetar på konkreta produktioner.

– Visst vore det kul att komma upp i en omsättning på en halv miljard inom tio år, men det är viktigast att göra lönsamma affärer och leverera bra till konsumenterna och ägaren.

Calle Jansson, vd för Modern studios, ser fördelar med att vara broadcast-ägd – som Strix och nu även Scandinavian Studios och Snowman – på en hårt konkurrensutsatt marknad:

– De bolagen sitter tryggt givet att man har en plattform där nyutvecklade format kan få air time, samt att vinsterna får större hävstång i ökade tittartidsandelar för kanalerna snarare än marginaler för produktionsbolagen. Man kan jobba långsiktigt.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.