Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Melesko: Utmaningen blir att fortsätta effektivisera

Publicerad: 24 November 2010, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Tidningarna kan få svårt att driva sina besparingsprogram under högkonjunkturen. "De rinner ut i sanden när det går bra", säger medieforskaren Stefan Melesko.


Som docent i medieekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping har Stefan Melesko följt storstadstidningarna genom mång hög- och lågkonjunktur er.

Han ser ett tydligt mönster.

– Storstadstidningarna lyckas aldrig lära sig att det blir lika illa nästa gång konjunkturen vänder.

Dock har besparingsprogrammen i många fall, som till exempel för Dagens Nyheter, varit mer omfattande än någonsin. Den stora utmaningen, enligt Melesko, är att lyckas fortsätta effektivisera även under högkonjunktur.

– Jag tror att de kommer att få svårt att hålla i sina besparingsprogram när annonsintäkterna nu vänder uppåt.

På längre sikt ser Stefan Melesko vikande upplagor som den stora ödesfrågan.

Svenska Dagbladet lyckades, som en av mycket få tidningar, öka sin upplaga under 2009. Dock är mindre än hälften av alla tidningar fullt betalda.

Dagens Nyheter har istället valt att rensa bort olönsamma exemplar.

– Det avgörande är hur mycket de exemplar som tappas påverkar annonsförsäljningen, vilket beror på hur räckvidden inom intressanta målgrupper på verkas.

Vilka tidningar kommer att klara sig bäst framöver?

– De som har en stark lokal förankring. Och det är få av storstadstidningarna som har det.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.