Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Megapanel för webb-tv

Publicerad: 13 Mars 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Mätinstitutet MMS förbereder sig för att börja mäta tittandet på reklam i webb-tv. Just nu pågår förhandlingar med tre olika aktörer. Förhoppningen är att kunna gå mer på djupet än i tv-mätningarna, berättar tillträdande vd:n Magnus Anshelm.


Ämnen i artikeln:

SVTKanal 5TV3TV4MMS

I somras började MMS redovisa sina mätningar av svenskarnas webb-tv-tittande.

SVT, TV4-gruppen, MTG och SBS är med i mätningarna, som visar de mest klickade programmen och klippen i webb-tv varje given dag eller vecka.

– Mätningarna visar att det mesta tittandet sker de två första dagarna, förutom för vissa barnprogram som kan ligga kvar längre än så och samla tittare, säger Magnus Anshelm, som snart efterträder Pontus Bergdahl som vd för MMS.

Nästa steg för MMS är att även få igång mätningarna av reklamen i webb-tv, vilket kräver en annan teknik.

Nu letar MMS partners som kan hjälpa till med reklammätningarna. Förhandlingar pågår med tre olika aktörer, som dels ska leverera ett räkneverktyg för att mäta antalet visningar, dels en onlinepanel för att få fram information om dem som tittar.

– Det är för att annonsören ska få en bild av individerna som tittar, kanske på ännu mer detaljerad nivå än för vanlig tv, säger Magnus Anshelm.

Panelen, som ska ge demografisk information, behöver vara betydligt större än MMS panel för det traditionella tv-tittandet, som består av omkring 2 600 personer i 1 200 hushåll.

– Det krävs en stor, välskött panel på åtminstone 20 000 personer i runda slängar. Då får vi ett bra underlag och kan få information ända ner på intressenivå, säger Pontus Bergdahl.

Förhoppningen är att på sikt kunna använda samma analysverktyg för all rörlig bild – både i traditionell tv, på webben och i mobilen.

Pontus Bergdahl vill inte spekulera om när MMS kan börja redovisa tittandet på reklam i webb-tv.

– Problemet är att den sortens verktyg vi söker inte finns i dag, eftersom webb-tv är så nytt. Vi måste uppfinna det tillsammans med leverantören, säger Pontus Bergdahl.

Ett halvår efter att MMS började redovisa tittandet på webb-tv saknas fortfarande de stora nyhets­sajterna i mätningarna.

Förhandlingar pågår med stora webb-tv-aktörer som Aftonbladet och Expressen.

– Det är inte en lätt diskussion. Sajterna är ovana vid att släppa in en tredje part, medan tv-kanalerna har haft detta system i 20 år, säger Pontus Bergdahl.

MMS tror dock att värdet av en gemensam valuta för all webb-tv kommer väga över.

– Kvällstidningarna har ett stort intresse av att stora webb-tv-program som ”Schulman show” och ”Birros bord” finns med i våra månadsrapporter. Jag är över­tygad om att de snart kommer vara med i mätningarna, säger Magnus Anshelm.

News Pilot

Ämnen i artikeln:

SVTKanal 5TV3TV4MMS

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.