Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mediernas spariver oroar mediebyråer

Publicerad: 8 november 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Nära 250 tjänster försvinner när dagstidningsjättarna gör verklighet av de sparpaket som presenterades i oktober. Nu varnar mediebyråerna tidningsägarna för att gå för långt i sina ambitioner att spara pengar.


2011 har varit ett tufft år för dagspressen. I oktober presenterade marknadsledaren Aftonbladet det sparpaket där upp till 85 tjänster försvinner.

Bara veckor senare lanserade Expressen ett sparpaket på 60 miljoner kronor. Framför allt är det editionerna GT och Kvällsposten som hårdbantas.

Sam­tidigt ska Skånes största tidning Sydsvenskan kapa runt 80 tjänst­er.

Nu höjs en varning från mediebyråerna, som menar att tidningsägarna riskerar att vara alltför snåla.

– Jag förstår att de måste reagera när de tappar räckvidd och annonsintäkter, men frågan är om de inte drar lite för hårt i handbromsen. Det finns en risk för att sparpaketen slår tillbaka mot tidningarna genom att produkten försvagas och tappar utvecklingsfart. Det gäller både online och papper, säger Sara Forssberg, printchef på Starcom.

Flera av de printchefer som Dagens Media talat med fram­håller att bantade redaktioner i förlängningen riskerar att ge tidningar av lägre kvalitet.

– Slimmar man organisationen för hårt är risken att man tappar utvecklingspotentialen för tidningen. Man kommer kunna leverera en duglig produkt, men hur ser framtiden ut, säger Bizkits printchef Fredrik Malmfält.

Var går gränsen för hur mycket tidningarna kan spara?

– Svårt att säga, sparpaketen ger säkert vissa ekonomiska vinster, men om inte produkten levererar tappar man läsare. Kombinerat med att man som Aftonbladet lägger ut vissa delar av säljet på andra håll känner jag att man slår sönder sin produkt. Man tappar hela idén om att vara ett mediehus.

De tuffa sparpaketen får dock stöd av branschorganisationen Tidningsutgivarna, TU.

– Som tidningsägare har man både ett ansvar för det publicistiska och för ekonomin. Det tidningarna gör nu är att säkra för framtiden. Jag har full förståelse och respekt för att de nu gör det som måste göras, säger Jeanette Gustafsdotter, nytillträdd vd för TU, och fortsätter:

– Jag tror och hoppas att man ändå ska kunna hålla den journalistiska kvalitén väldigt hög, för det är ju den produkten som tidningarna levererar. Vi får helt enkelt hoppas på att ägarna prioriterar god journalistik och stuvar om på ett sunt sätt.

Hon får medhåll av Beatrice Åberg, printchef på Mindshare:

– Man får väl hoppas att ägarna har fattat beslut som gör att de delar som är viktigast för tidningen inte drabbas av nedskärningarna.

Aftonbladet bantar mest

Aftonbladet: Upp till 85 tjänster.

Svenska Dagbladet: Minst 10 personer.

Expressen, Kvällsposten och GT: Runt 45 tjänster.

Sydsvenskan: Runt 80 tjänster.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.