Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Medierna tappar som maktfaktor

Publicerad: 9 juli 2013, 04:37
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:40

Inför valet 2014 kommer de traditionella medierna att spela en mindre roll för resultatet än tidigare. Men tidningsdrakarna rustar för kamp för att behålla sin ledande position.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetExpressenSchibstedDagens NyheterAftonbladet

Fyra dagar före riksdagsvalet 2002 slog ”Uppdrag gransknings” valstugereportage ned som en bomb.

Med hjälp av dold kamera hade reportrarna Janne Josefsson och Lars-Göran Svensson lyckats fånga politiker från framför allt Moderaterna som ut-tryckte rasistiska åsikter.

Reportaget fick en enorm uppmärksamhet och ledde till stora konsekvenser för de inblandade politikerna. Det har också spekulerats om att reportaget skulle vara orsaken till Moderaternas historiskt usla valresultat.

Även efter valet 2010 diskuterades mediernas roll flitigt. I en rapport konstaterade exempelvis medieforskaren Kent Asp att medierapporteringen kring Socialdemokraterna påverkade partiet negativt.

Men när Dagens Media frågar landets ledande politiska reportrar och ledarskribenter om vilken roll de traditionella medierna kommer att spela för utgången i det kommande riksdagsvalet uppger en stor del av dem att mediernas inflytande kommer att minska.

Av de totalt 40 journalister som svarat på Dagens Medias fråga tror bara en att traditionella medier kommer spela en större roll än vid föregående val. Istället tror hela 17 av respondenterna att de traditionella mediernas makt kommer att minska. 22 tror att de traditionella medierna kommer att spela samma roll som tidigare.

– Jag tror att det är helt riktigt. Det finns i dag många fler röster som kan vara med och påverka debatten och det sker delvis i andra forum, säger Svenska Dagbladets chefredaktör Lena K Samuelsson.

Ett tecken på att mediernas makt har minskat är järnrörsskandalen som Expressen avslöjade vintern 2012. Trots att tre ledande sverigedemokrater avslöjats med att ha attackerat flera personer verbalt med både sexistiska och rasistiska tillmälen, beväpnat sig med järnrör samt ljugit om det som hänt så minskade inte stödet för partiet.

– Att en av de största politiska skandalerna på många år ledde till en uppgång i opinionen för Sverigedemokraterna är chockerande för många. På pappret borde det inte vara möjligt, säger pr-konsulten Birger Östberg.

Det ställer högre krav på de gamla drakarna som just nu kämpar sig igenom strukturomvandlingen, där nyhetskonsumtionen flyttar till nätet.

– Vi måste se till att vara relevanta genom att välja rätt ämnen. Vi måste också lyckas ta med oss kvaliteten från papperstidningen och omsätta den digitalt, säger Lena K Samuelsson.

Läs hela artikeln i Dagens Media #12 – som ges ut i pappersform och digitalt via Dagens Medias tidningsapp för Iphone/Ipad eller Android.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.