Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Medierna kraftsamlar i mobilen

Publicerad: 18 Januari 2012, 08:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Användarna hittar i allt större utsträckning ut i mobilen, men annonsinvesteringarna släpar efter. Men under 2012 lägger medierna kraft på produktutvecklingen. Till exempel startar TV4 livesändningar i mobilen.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetExpressenTvDagens IndustriMTG TVKanal 5Dagens NyheterAftonbladet

Medieinvesteringarna i mobilen uppgick under 2011 till 170 miljoner kronor, en summa som inte står i paritet till besöksexplosionen på de mobila sajterna.

– Annonsörerna ligger lite efter och kreatörerna har ännu inte riktigt greppat hur de bäst ska utnyttja mobilen. Men mobilen ökade med 165 procent förra året så det är på gång, säger Tobias Hedström, chefsanalytiker på IRM, Institutet för reklam- och mediemätningar.

IRM:s prognos för 2012 är att de mobila investeringarna ökar med ytterligare 60 procent och medierna slåss nu om positioner. Till exempel startar TV4 under första kvartalet i år livesändningar i mobilen.

– Det har funnits en stor efterfrågan. Vi startar en 24-timmarskanal för Big Brother men även TV4 News ska sändas ut i mobilen, säger Cecilia Beck-Friis, chef för TV4:s digitala medier.

Svd.se gör under året en större redesign av mobilsajten och ska också experimentera med större annonsytor. Just mobilens små annonsformat har räknats till mediets nackdelar, det är svårt att få impact utan att störa läsupplevelsen.

– Det finns förstås en gräns för hur stora annonsformaten kan vara, jag tror dock att de kan vara större än dagens fiskpinne-banners. Lägger man större annonser i topp så tror jag inte att de stör läsarna, säger Fredric Karén, chef för svd.se.

Men de stora fördelarna med annonseringen i mobilen är inte främst impact utan möjligheterna till riktad annonsering. Det är inom området geopositionering och målgruppsstyrning som MTG för 2012 ser stora möjligheter till nya intäkter.

– Det finns stor potential i riktad reklam och interaktiva reklamformat. Mobilen har vi ju med oss i nästan alla lägen, säger Joachim Nordlind, intäktsdirektör för MTG Sverige.

Så här satsar medierna i mobilen 2012:

TV4

Cecilia Beck-Friis, chef TV4 Digitala Medier

TV4 börjar i år med livesändningar i mobilen. Först ut är en 24 timmars Big Brother-kanal men även TV4 News ska börja sändas i mobilen.

– Det är de första stegen med live i mobilen för oss. Andra rättigheter som kommer att bli aktuella i mobilen är sport, bland annat hockey-VM och vissa fotbollsrättigheter, säger Cecilia Beck-Friis.

– I fallet TV4 News är det den vanliga tv-signalen som går ut medan Big Brother är en unik 24-timmars kanal utan avbrott. Den kommer att säljas separat och man kommer kunna se den online, via dator och mobil. 

Vilka strategier TV4 framöver kommer att ha för paketeringar och annonsförsäljningen i mobilen ses för tillfället över

– Det här är en ny form av mediekonsumtion så vi får testa oss fram.

Under året genomför TV4 också en plattformsanpassning av sina mobila tjänster.

Expressen

Mattias Carlson, redaktionschef Expressen digitala medier

– Vi ska lansera nischkanaler i mobilen. Delvis handlar det om befintligt material som nischas och säljs som appar. Mer än så kan jag inte säga.

Expressen ska också:

* lägga sitt huvudsakliga fokus på att förbättra de befintliga mobila plattformarna.

* Lägga till funktioner som bloggar, liverapportering och artikelkommentarer på mobilsajten.

* Kunna erbjuda nya annonsformat inom videobanners och helskärmsannonser efter bytet från säljbolaget Ability Mobile till Widespace.

Aftonbladet

Johan Åsén, affärschef mobilt

– Vi ska under året försöka implementera betaltjänsten Plus i alla våra digitala kanaler.

Aftonbladet ska också:

* Försöka hitta fler integrerade och kontextuella annonsformat. 

* Hitta fler samarbeten för att nå den sportintresserade målgruppen bättre.

* Tillsammans med Schibsted lansera en gemensam annonsplattform för mobilen, innehållande ett antal olika styrningsparametrar.

Dagens Nyheter

Björn Hedensjö, chef dn.se

– Under 2012 kommer vi att utveckla och förbättra våra befintliga mobila produkter, men också titta på nya som det dock är för tidigt att säga något om.

Svenska Dagbladet

Fredric Karén, chef svd.se

– Vi gör en prenumererbar app av det populära ordpusslet Nian som funnits i tidningen sedan 1989.

Svd.se ska också:

* Experimentera med större annonsformat i mobilen.

* Göra en stor redesign av mobilsajten under andra kvartalet.

* Utveckla sitt annonserbjudande inom geopositionering.

Dagens Industri

Linus Paulsson, chefredaktör di.se

– Om utvecklingen blir så stark som vissa tror kommer också kraven från annonsörerna. Då ska vi erbjuda det vi är bra på – snabb kvalitetsjournalistik och effektiv annonsering. Vår iphone-app är ett sånt lyckat exempel.

Kanal 5

Daniel Cedercrona, affärsområdeschef digitala medier SBS TV

– Vi ska lansera ett flertal produkter för annonsörerna i mobilen, men det är inget vi kan prata om nu. Vi var tidigt ute med skakannonser kopplat till video och vår ambition är att ständigt produktutveckla. Video är core för oss.

SBS TV ska också:

* Lägga stort fokus på nytt rörligt material i mobilen. Video är den mobila strategin för 2012.

MTG TV

Joachim Nordlind, intäktsdirektör MTG Sverige

– Vi tittar självklart på hur vi ska utveckla våra tjänster både för annonsörer och tittare, men väntar med att kommentera tills det finns något konkret att berätta.

Klart är i alla fall att TV3 inom kort släpper en app för #AdamLive.

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.