Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Medierna famlar i mörker

Publicerad: 9 September 2009, 12:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Alla tidningar vill tjäna pengar på nätet men få tror att de har innehåll som de kan ta betalt för.


Dagstidningarnas annonsintäkter på nätet faller, vilket gör att tidningarna måste hitta andra vägar för att ta betalt. Men idéerna om hur man ska göra det är få. Hindren är desto fler.

– För att kunna ta betalt krävs att användaren upplever ett mervärde som inte går att få gratis ett knapptryck bort, säger Peter Karlsson, chef för digitala medier och affärsutveckling på Dagens Nyheter.

Anders Olofsson, affärsområdeschef för digitala medier på Sydsvenskan, utesluter inte möjligheten att ta betalt i framtiden men ser i dag flera hinder.

– Tar vi betalt driver vi tillväxt hos konkurrenter som inte sätter upp en betalvägg. Vi öppnar också för nya aktörer att gå in på marknaden utan stora startkostnader.

Något branschöverskridande initiativ där tidningar gör gemensam linje för vilken typ av innehåll som ska kosta pengar är inte något alternativ, enligt Tidningsutgivarna, TU.

– Först och främst skulle det vara konkurrensvidrigt och därmed inte ens lagligt. Sedan skulle det inte vara görligt i en så pass konkurrensutsatt bransch. Det skulle alltid finnas någon som skulle bryta en sådan uppgörelse, säger Anna Serner, vd på TU.

Men större vilja att hitta lösningar inom branschen finns nu när konjunkturen vikt nedåt och nya medier hotar.

– Det finns en större samarbetsvilja nu. Många sitter i samma båt och vi kommer nog få se branschöverskridande initiativ på ett sätt som vi inte har sett på länge, säger Anna Serner.

Enligt henne gäller det att se utvecklingen på längre sikt. De närmsta 10–20 åren kommer tidningarna att överleva, men på längre sikt måste tidningsprodukterna utvecklas kraftigt.

alla svenska sajter  behöver mer trafik för att kunna ta betalt, enligt Fredric Karén, chef för Svd.se:

– Ja, det krävs innan vi kan segmentera och hitta de få procenten som skulle vara beredda att betala. Och vi behöver addera nya tjänster för att kunna ta betalt. Vår nyhetstjänst kommer vi inte att kunna ta betalt för, det tåget har redan gått, säger, Fredric Karén, chef för Svd.se.

Risken finns också att betalspärrar retar upp användarna, vilket också kan påverka annonsintäkterna.

– Kraftigt minskad trafik är den största risken som avhåller de flesta från att ta betalt. Tröskeln för användarna att verkligen ta fram plånboken och betala för journalistik är extremt hög, säger Fredric Karén.

Men annonsintäkterna är samtidigt mycket små. Enligt TU:s Internetbarometer för det andra kvartalet hade morgonpressen totala annonsintäkter på 107 miljoner, en minskning med 16 procent jämfört med motsvarande kvartal 2008.

Det som tidningarna tar betalt för är sådant som ligger längst ifrån kärnprodukten journalistik, som musik och dejtingtjänster som görs ihop med externa partner. Mindre tidningar hoppas också på lokalt material.

– Bra lokal journalistik och lokala tjänster som vi kan koppla till detta kan bli en bristvara i framtiden, och då uppstår en marknad för betallösningar, säger Anna Runnberg, utvecklingschef för digitala medier på Dalarnas Tidningar.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.