Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Medieköpen ökar

IRMs senaste kvartalsrapport visar på en stark tillväxt.

Ebba Elfstrand


Publicerad: 13 Maj 2016, 12:11
Uppdaterad: 13 Maj 2016, 12:11

Ämnen i artikeln:

IRMRapport

Madeleine Thor, vd för IRM.

IRMs senaste kvartalsrapport summerar medieinversteringarnas utveckling för första kvartalet 2016.

Rapporten visar på en stark positiv tillväxt där omsättningen når 7,9 miljarder kronor. Det är en ökning med cirka 4 procent jämfört med samma period föregående år.

Det är de digitala medierna som fortsätter att öka kraftigt. Investeringarna där uppgår med nästan 20 procent under årets första kvartal, vilket liknar motsvarande kvartal 2015.

Enligt IRM drivs den digitala tillväxten av mobil, video och sök. Displayannonsering på desktopeneheter har minskat, vilket tros hänga ihop med en förflyttning till mobila enheter och straka jämförelsetal. Totalt omsatte digital reklam 3,5 miljarder kronor.

– Vi ser en fantastisk utveckling för de digitala medierna. Att den största mediegruppen lyckas lyfta sina intäkter med runt 20 procent kvartal efter kvartal visar tydligt på digitaliseringens kraft. Vårt köpbeteende och sätt att söka information förflyttas alltmer till digitala plattformar, därför förändras också annonsörernas reklaminvesteringar, säger Madeleine Thor, vd för IRM, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln:

IRMRapport

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.