Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Medieköp i XXL-klass

Publicerad: 22 november 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Norska sportkedjan XXL valde dagspress som huvudkanal vid lanseringen i Sverige. "Det är bästa sättet att få så många som möjligt till butiken", säger Sverigechefen Marcus Wibergh.


XXL Sport & Vildmark öppnade sina första svenska varuhus förra året.

Den stora lanseringen har skett i år, med medieinvesteringar på 51 miljoner kronor brutto hittills, enligt Sifo reklammätningar.

48 miljoner har investerats i dagspress, vilket gör sportkedjan till en av de största dagspressannonsörerna hittills i år.

– Vår filosofi är att satsa stort och tydligt i en kanal istället för att sprida ut budskapet. Med dagspress når vi stor effekt snabbt, säger Marcus Wibergh.

Budskapet i annonserna är pris och utbud.

– Målet är att få så många som möjligt in i butiker, och det har gått fantastiskt bra så här långt.

Den enda svaghet han ser är att dagspressen inte når de yngsta målgrupperna, som läser dagstidningar i allt lägre grad.

– Men de största kundkategorierna täcks väl in.

Dagens Medias genomgång av de största annonsörerna i storstadpress, kvällspress och landsortspress visar att bilmärken, detaljhandeln och telekombolag är de flitigaste köparna.

I storstadspressen är Elgiganten och Telia störst – efter mäklarnas bostadsannonser, som är den överlägset största kategorin. De flesta av de största annonsörerna har ökat sina bruttoköp i år.

I landsortstidningarna dominerar detaljhandeln med Ica och Coop i topp.

Kvällstidningarna domineras av bilannonsörer och telekom­operatörer.

Den största kvällspressannonsören hittills i år är Telia, trots att bolaget har minskat sina bruttoköp med en tredjedel jämfört med förra året.

– Vi har ingen standardplan utan gör noggranna analyser inför varje kampanj av vilket medieslag som är lämpligast, säger Annika Bagge, reklamchef för bredbandstjänster på Telia.

Telia har hittills i år köpt dagspressannonser för 188 miljoner kronor, vilket gör bolaget till en av de största printannonsörerna trots att investeringarna minskat jämfört med förra året.

– Dagspressen är en stark och köputlösande kanal som passar väldigt bra för vissa av våra produkter. Dessutom är den korta ledtiden en stor fördel, vi befinner oss i en rörlig marknad, säger Annika Bagge.

XXL:S medieval

Bruttomedieköp i miljoner januari-oktober 2011

Totalt: 7,2 51

Storstadspress: 6,6 47,9

Lokal-tv: 0,6 1,4

Landsortspress: – 0,333

Internet: Ingen uppgift 0,305

Radio: Ingen uppgift 0,13

Januari–oktober

Morgonpress

Kvällspress

Källa: Sifo reklammätningar

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.