Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mediedagen 2010

Publicerad: 24 November 2010, 12:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:18

Över 180 nyckelpersoner inom medie- och marknadsföringsbranschen sökte sig i år till Berns för att delta i Dagens Medias event Mediedagen – som i år hade temat ”Effekt”.


Ämnen i artikeln:

Mediedagen

Jan Wifstrand, tidigare chef­redaktör på DN, modererade den femte upplagan av Dagens Medias årliga event, Mediedagen. Googles vd Stina Honkamaa pratade om företagskultur och effektivitet, tillsammans med bland andra Mekonomens vd Håkan Lundstedt och reklambyrån Berntzon Bylunds vd Joachim Berntzon.

MEC:s vd Daniel Collin lyfte frågan om att våga sticka ut när alla springer i varandras fotspår.

–?Det ger dålig effekt att som reseföretagen och hemelektronikkedjorna göra likadan reklam som konkurrenterna. Lyckas man inte bygga lojalitet eller likability handlar det bara om pris, och då tvingas man vara med i annons­eringsracet varje dag, säger han.

Maria Berglund, marknadschef för Kia Motors, som startade i Sverige 2006 med ett helt okänt varumärke, kan vittna om effekten av att gå sin egen väg. Strategin var att rikta in sig på den målgrupp som inte nödvändigtvis hade något brinnande intresse för bilar, och anpassa sin kommunikation efter det.

–?Vi pratar inte plåt och prestanda utan lyfter fram andra värde­n och har ett annat anslag, och vi är konsekventa. Konsekvens är oerhört viktigt om man vill uppnå effekt.

Men Kias marknadsföring, som bröt av mot normen, uppskattades inte av alla återförsäljare som ringde upp och frågade vad i helsike företaget höll på med.

–?Då fick man stå på sig, och i dag, när vi har den mest sålda modellen av alla i vår Kia Ceed och är det tredje största bilmärket bland privatpersoner, så hör vi inga protester längre.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Mediedagen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.