Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Mediebyråerna varnar SBS TV

Publicerad: 6 Mars 2013, 08:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:53

I vår kommer Discovery Communications köp av SBS Nordic att vara klart. Tv-cheferna är eniga om en sak – man vill inte se en sampaketering av kanalerna.


Ämnen i artikeln:

SBS TVDiscoveryTV4

I december förra året stod det klart att det blir Discovery Communications som köper SBS Nordic av Prosieben Sat 1, där bland annat de svenska tv-kanalerna Kanal 5 och Kanal 9 ingår. Köpeskillingen landar på cirka 12 miljarder svenska kronor och affären ska vara genomförd under våren.

Och även om Discoverys kanaler är små på den svenska marknaden – Discovery, som är mediehusets största kanal, hade en tittartidsandel på 1,3 procent och TLC låg på 0,3 procent förra året enligt MMS – så stärker affären SBS TV:s ställning på den svenska marknaden, berättar John Aleman, tv-chef på MEC.

Dessutom har SBS TV också planer på att köpa TV11 av TV4-gruppen, en kanal med en tittartidsandel på 1,1 procent förra året.

– Affären kan jämna ut maktbalansen mellan de stora mediehusen, säger John Aleman.

Samtliga tv-chefer är eniga om en sak när det gäller affären. Mediebyråerna vill inte se en sampaketering av Discoverys och SBS TV:s kanaler. Istället förespråkar man att kanalerna, liksom idag, säljs helt separat.

– Risken finns att man gör som i många andra länder och slår ihop allt. Då får man som annonsör svårare att styra kanalval, plattform, räckvidd och frekvens, säger Patrick Wallin, tv-chef på Mediacom.

Mikael Ekelöf, mediechef på Starcom, instämmer:

– Kanalerna har så pass olika profiler att det blir svårt att sälja alla i en klump. Den utmaningen har TV4 brottats med i många år och inte lyckats presentera en lösning på.

Vid en sampaketering finns det en risk att annonsörerna och mediebyråerna tvingas köpa kanaler de egentligen inte vill ha i mediemixen.

– Det är inget som kommer att uppskattas av våra kunder. Om det blir så tvingas vi lyfta pengarna från de kanalerna och tydligt visa att vi inte går med på forcerade paketeringar. Annonsörerna behöver valfrihet och flexibilitet, säger John Aleman.

Dessutom får mediebyråerna och annonsörerna en aktör mindre att förhandla med.

Det är Mediacoms Patrick Wallin kritisk till.

– Det är så klart en nackdel för annonsörerna, som får färre förhandlingsmöjligheter, säger han.

Johan Aleman och Mikael Ekelöf tror däremot inte att det har någon större betydelse.

– Discovery är ju så pass små så jag tror snarare att det kommer att gynna annonsörerna. Det blir färre kontaktpersoner och större volym i ett kanalhus istället för två, säger Mikael Ekelöf.

Vilket kan ge lägre priser?

– Det kan i alla fall ge bättre förutsättningar för att göra ett bättre jobb.

Discovery Communications

* Enligt egen utsago är Discovery Communications världens största mediehus inom faktaproduktion.

* Kanalerna når 1,8 miljarder abonnenter i 217 länder och territorier.

* Mediehuset består av 153 tv-kanaler, där Discovery Channel, Animal Planet, TLC och Science är de största.

* Discovery Communications deläger även bolaget OWN – Oprah Winfrey Network.

TV-husens tittartidsandelar 2012

SVT: 36,5 procent

TV4-gruppen: 27,9

MTG TV: 14,7

SBS TV: 8,2

Discovery: 2,2

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SBS TVDiscoveryTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev