Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mediebyråerna tvekar om Voddler

Publicerad: 12 Maj 2010, 07:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Efter att Joost totalhavererat är det nu Voddler som ska försöka revolutionera hur vi tittar på film och tv. ”Det ska mycket till innan det här bygget flyger”, säger Fredrik Hallberg, Bright Media Agencys expert på digitala medier.


Innan Voddler blev videotjänsten på allas läppar, var det Joost som drog förhoppningar och riskkapital till sig. Men efter två år på marknaden kastade Joost in handduken, stöptes om till teknikleverantör och ryktas nu stå på Time Warners inköpslista. Kommer Voddler klara sig bättre?

– Ja, det tror jag. De marknadsför sig bättre och har lyckats skapa en hype. Men tjänsten är fortfarande buggig och idag saknar Voddler helt premiuminnehåll, det får man betala för, säger Emma Cedell, chef för digitala medier på Mindshare. 

Voddler var hett på Mindshare innan lanseringen men nu är situationen mer av att vänta och se.

Bright Medias Fredrik Hallberg är kritisk och dömer ut Voddler.

– De konkurrerar inte med den lokala OK-macken utan med den illegala fildelningen och då måste de erbjuda samma utbud – nästan allt som har producerats. Där är till exempel Spotify i dag men inte Voddler.

Björn Isakson, marknads- och försäljningschef på Voddler har hört jämförelsen med Spotify tidigare men säger att det rör sig om två olika branscher, där filmindustrin, till skillnad från musikindustrin, fortfarande är lönsam.

– Mediebyråerna har inga synpunkter på de filmer som sänds på TV3 eller Kanal 5 och de filmer som är gratis på Voddler är av minst lika god kvalitet. Vi har avtal med merparten av majorbolagen och siktar på att få in de övriga också, säger han.

Voddler ska gå med vinst redan i år. Företaget har expanderat i Sverige med hjälp av Bredbandsbolaget som delat ut invites till sina kunder. I dag har tjänsten 550 000 användare, 350 000 unika besökare i månaden och 30 000 filmvisningar per dag. På agendan står bland annat att etablera sig i övriga norden och att få till stånd fler samarbeten med rättighetsägarna.

– När The Blindside med Sandra Bullock hade biopremiär i övriga Norden skedde premiären i Sverige på Voddler. Det är en indikation på vilken vikt majorbolagen lägger vid digital distribution.

Voddler har i dag en säljstyrka om sju personer som uppvaktar mediebyråer och slutkunder. När tjänsten släpps fri kommer prisläget vara i paritet med tv.

– Vi tar betalt för det värde vi levererar. Jämfört med tv så levererar vi, enligt en undersökning från Omnicom, 50 procent högre kännedom på genomförd kampanj och 30 procent högre avsändaridentifiering.

Voddler har hittills tagit in cirka 150 miljoner kronor i riskkapital. Bland de större ägarna finns riskkapitalbolagen Eqvitec och Deseven. Genom en nyemission i höstas blev också Aegis avgående Asienchef, Patrik Ståhle, aktieägare och har sedan dess också tilldelats en plats i styrelsen.  

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.