Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mediebyråerna spår tillbakagång

Publicerad: 14 Augusti 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

Mediebyråerna har blivit mer pessimistiska inför framtiden – två av tio tror nu på minskade investeringar i medier de närmaste 12 månaderna.Tuffast spås print få det under kommande året.– Tryckta tidskrifter förlorar mycket, och det finns tyvärr inte mycket de kan göra åt det, säger Tobias Hedström, analyschef på IRM.


Ämnen i artikeln:

IRM

När analysföretaget Ardeo förra året frågade mediebyråerna om deras syn på medieutvecklingen 12 månader framåt, var tongångarna positiva. 57 procent trodde på ökade medieinvesteringar, ingen på minskade. Men i juni i år har de som tror på en ökning rasat till 15 procent. 18 procent räknar istället med en minskning.

– Jag tycker det första halvåret har rullat på bra. Det är kanske fel att säga att det går bra när radion backar, men vi är ju två aktörer på marknaden och den ena kan gå bättre än den andra, säger Andreas Timdahl, försäljningsdirektör på SBS Radio.

Han fortsätter:

– Det är svårt att sia om vad som händer framöver, men för ett medium som radion, som är van att springa in pengar, gäller det bara att springa ännu snabbare, ha de bästa säljarna och en bra produkt.

Men det är inte främst radion som spås få problem under resten av 2012 och 2013. Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, spår i sin senaste rapport, från maj i år, att tillväxten under 2012 landar på 1,4 procent.

– Inget har hänt sedan dess som i nuläget har fått oss att ompröva den prognosen. Uppgången drivs till stor del av digitalt medan print ser ut att få det kämpigare framöver, säger Tobias Hedström, analyschef på IRM.

I Ardeos undersökning svarar 42 procent av mediebyråmakthavarna att konjunkturen kommer att förändra deras kunders medieinvesteringar i hög-, eller mycket hög grad. 45 av 68 säger också att det är på printsidan minskningar kommer att göras.

IRM:s prognos målar upp samma scenario. Fack- och dagspress beräknas backa med 5 procent var medan populärpressen faller med 5,5 procent.

– Medieinvesteringar leder mot allt kortare besluts- och ledtider och där förlorar de tryckta tidskrifterna mycket, och det finns tyvärr inte särskilt mycket de kan göra åt det, säger Tobias Hedström.

Baserat på 95 intervjuer 2012, 97 intervjuer 2011 och 100 intervjuer 2010.

News Pilot

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.