Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Mediebyråerna planerar bojkott

Publicerad: 16 November 2010, 15:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Mediebyråerna har ledsnat på storföretagens auktionspitcher – som bara fokuserar på rabatter. Nu planerar Sveriges Mediebyråer en samlad bojkott mot förfarandet.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan Slörner

Dagens Media har tidigare berättat om upphandlingssystemet som väcker ont blod hos land ets mediebyråer. Det handlar om ett slags auktionsförfarande, där mediebyråerna får fylla i vilka mediepriser de kan förhandla till sig – och bjuda under varandra i realtid.

– Spontant kan jag tycka att det är väldigt fel och inte speciellt transparent att ordna auktioner om tredje parts priser, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

En byrå som lovar för mycket, eller i det här fallet för lågt pris, kan komma att bli ersättningsskyldig om deras förhandlare sedan inte lyckas pressa medie priserna tillräckligt.

I vissa länder, säger Staffan Slörner, har mediebyråerna enats om att inte ställa upp i upphandlingar som tillämpar metoden.

Är det något ni överväger i Sverige?

– Ja, det är det. Men det måste diskuteras, just nu har vi ingen gemensam hållning.

Staffan Slörner ska därför ta upp frågan på Sveriges Mediebyråers kommande styrelsemöte den 28 november. En gemensam bojkott mot auktionspitcherna kan vara det enda effektiva vapnet, enligt flera mediebyråkällor.

– Jag är enig med Staffan Slörner. Det är inte ett bra sätt att jobba utifrån ett mediebyråperspektiv. 100 procents prisfokus utvecklar varken vår eller kundens affär, säger Starcoms mediechef Mikael Ekelöf.

Även Johan Eidmann, vd för mediebyrån Bizkit, välkomnar en enad front i frågan – men lägger dock in en brasklapp:

– Det händer ibland att vår lilla ankdamm går ihop om en fråga, men sedan är det ofta någon aktör som är så pass sugen på pengar att man bryter överenskommelsen.

Enligt Dagens Medias källor är liveauktionerna hittills inte särskilt vanliga i Sverige. När de förekommer handlar det oftast om pitcher regisserade av inköpsavdelningar på internationella storföretag.

Ett exempel är Ikea-pitchen, som avgjordes förra året, där MEC tog hem uppdraget.

För vissa byråer är frågan väldigt känslig – då man inte vill stöta sig med de stora internationella annonsörerna.

En anledning är att dessa företag ofta har strikta sekretessavtal som måste skrivas på av byråerna som deltar i pitchen.

– Det är extremt känsligt att prata om. Men det är troligt att detta kommer att bli allt vanligare, säger en mediebyråkälla som vill vara anonym.

Mikael Ekelöf på Starcom säger sig ha viss förståelse för att annonsörer driver detta upphandlingssätt på internationell nivå.

– Men på de lokala, relativt små, nordiska marknaderna är det ett annat klimat.

Kan ni tänka er en bojkott?

– Starcom har valt att inte delta i vissa pitcher med detta förfarande. Men det är svårt att ge ett rakt svar, ibland får vi internationella direktiv och kan inte välja själva.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev