Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mediebyråerna ökar på nätet

Publicerad: 12 Maj 2010, 06:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Mediebyråerna tar andelar av nätinvesteringarna. Sök står för den största ökningen.


Andelen medieköp som går via mediebyråerna minskade förra året. Men under årets första kvartal lyckades mediebyråerna bättre.

Enligt IRM landade medieinvesteringarna för årets första kvartal på 6,8 miljarder kronor. 38 procent gick via Sveriges Mediebyråers medlemmar, vilket är en liten ökning jämfört med första kvartalet 2009. Helåret 2009 förmedlades 36,5 procent av investeringarna av mediebyråerna.

– Det var ju första kvartalet 2009 som den stora smällen kom. Men sett till kundtillströmningen upplever jag att mediebyråerna tar andelar. Kundtillströmningen var stor även under 2009, men det är nu de börjar investera, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

Tv är den fortsatt största kanalen hos mediebyråerna, vars andel av de totala medieinvesteringarna uppgår till 92 procent. Det är dock en minskning jämfört med första kvartalet 2009 då mediebyråernas andel av tv-investeringarna hamnade på 97 procent. Tv ökar med 10 procent, enligt IRM, men investeringarna via mediebyråerna ökar enbart med 4 procent.

Internetinvesteringarna ökar allra mest hos mediebyråerna. Enligt IRM ökade nätinvesteringarna med 11 procent. Men nätköpen via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade med hela 22 procent. Sök ökade med 23 procent.

Mediebyråerna beskylls ofta för att vara dåliga på att förmedla digitala medier.

– Digitalt har varit den prioriterade delen på alla mediebyråer de senaste 2-3 åren, det kanske börjar ge resultat.

Man ska dock komma ihåg att en stor del av arbetet i digitala medier utgörs av produktion, såsom applikationer och optimering.

– Egentligen ökar nog internetinvesteringarna lite till. Timmarna ökar definitivt hos mediebyråerna, säger Staffan Slörner.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.