Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mediebyråerna: Metro är bäst

Publicerad: 15 Augusti 2012, 08:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

Metros säljorganisation är bäst i Sverige – i alla fall enligt mediebyråerna. För Dagens Media berättar försäljningsdirektören Magnus Kepinski om vägen till framgången. – Det krävs en speciell sorts säljare hos oss, säger han.


År efter år placerar sig Metro i topp när analysföretaget Ardeo undersöker hur mediebyråerna upplever kontakten med printmediernas säljorganisationer. I år, på frågan om någon säljkår gör ett bättre jobb än någon annan, svarar 24 procent av mediebyråernas beslutsfattare Metro. Näst bästa säljkår, enligt Ardeos undersökning, är Aller Media med 15 procent.

– Ända sedan starten har försäljning genomsyrat vår företagskultur. Försäljning är vår strategiska konkurrensfördel. Att ha driv och tävlingsinstinkt är ett måste för att du skall trivas här, säger Magnus Kepinski.

Metro Sverige ökade under 2011 sin omsättning till 274 miljoner kronor, jämfört med 259 miljoner kronor under 2010. Rörelseresultatet landade på 78 miljoner kronor, också det en ökning mot 2010 års 72 miljoner. 

Metros utpräglade prestationskultur består också i att alla säljares resultat följs upp regelbundet, något som skapar en sund intern konkurrens. Men det sättet att jobba är inte för alla.

– Om ett etermedia får 1000 svar på en jobbannons får Metro kanske tio, men 995 av dem som sökt till etermediet är ändå ointressanta för oss. Det krävs en speciell sorts säljare för att söka jobb hos oss.  

Han säger att man får vara beredd att kavla upp ärmarna och jobba hårdare på Metro än på andra säljorganisationer. Det duger inte att sitta på kontoret och ringa runt, säljarna ska ut på fältet, uppvakta mediebyråerna på plats och presentera nya produkter och kreativa idéer.

Några av mediebyråernas utlåtanden i undersökningen om Metros säljorganisation lyder:

”De är kreativa, väldigt på, mycket kunniga och har en stor förståelse.” 

”De har bra koll på mina behov och de är lyhörda för mina kunder.”

”De tänker gärna själva och är proaktiva även om man inte bett om något specifikt.”

Proaktiva är ett ord som dyker upp gång på gång i mediebyråernas svar och det är just det som är nyckeln till Metros framgång, enligt Magnus Kepinski, att säljaren inte är en anonym röst i telefonen utan ett välbekant ansikte.

– Vi är 60 säljare i Stockholm och cirka 100 i hela Sverige och för dem som presterar finns goda chanser till avancemang och en intern karriär. Metros säljfilosofi kan ibland uppfattas som rätt tuff men vi vet att krävande affärskulturer ger mycket mer tillbaka än andra.

Och Metros sätt att jobba, att ha en stark närvaro hos mediebyråerna, har inspirerat andra medieföretag.

Aller Media, som ökar sitt anseende mest av alla medieföretag i årets undersökning, sticker inte under stol med att de kopierat Metros sätt att jobba

Metro jämför sig gärna med Dagens Nyheter när det gäller räckvidder. Gör man jämförelsen mellan säljorganisationerna så svarar bara 2 procent av mediebyråernas beslutsfattare att DN är den organisation som utmärker sig mest positivt.

Motsvarande siffra för SvD är 4 procent.

– Jag tror att det är en siffra som mer speglar synen på betalda dagstidningar, som inte anses så heta idag. Metro står utanför det och erbjuder något annat, säger Magnus Kepinski.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.