Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mediebyråerna ger SF Media toppbetyg

Publicerad: 29 Augusti 2012, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:13

SF Medias anseende hos mediebyråerna raketökar. Från att tidigare ha fört en ganska anonym tillvaro anses i dag bolagets säljkår vara bäst inom etermedier. – Otroligt roligt att vi kan hävda oss mot tv-husens enorma resurser, säger Ted Johansson, vd på SF Media.


I en undersökning från analysföretaget Ardeo har mediebyråföreträdare fått svara på om de tycker att någon säljkår inom etermedier utmärker sig mer än någon annan. Under 2010 svarade 5 procent SF Media, men under 2011 har den siffran stigit till 20 procent.

Ingen annan säljkår inom etermedier har ökat mer och ingen har heller bättre anseende hos mediebyråerna.

Tvåa ligger MTG TV med 17 procent.

– Vi är inte som print, där 40 säljkårer trampar omkring och drar upp en massa damm. Vi är ensamma om att prata om vår produkt och måste förtjäna varje krona. Så vi måste helt enkelt vara bättre, säger Ted Johansson.

Vad har förändrats mellan 2010 och 2011?

– Vi har pratat med mediebyråerna för att höra vad de förväntar sig av oss, sedan har vi levererat på det. Vi har också infört verktyg som gör det lättare för mediebyråerna i deras kontakter med oss.

Några av mediebyråernas omdömen om SF Media lyder:

”Duktiga och väldigt på, följer upp alla bitar och är proaktiva och professionella.”

”Engagerade, uppdaterar och presenterar och kommer med nya lösningar.”

Ted Johansson menar att ytterligare en förklaring till lyftet i undersökningen är att SF Media blivit effektivare och med det sparar tid åt mediebyråerna.

– Säljarna är våra filmstjärnor och nu har vi gett dem större mandat genom att flytta ut mer beslutskraft till fältet. Säljarna har större möjligheter att göra affärer och ta egna beslut.

Vilka utmaningar återstår?

– Vi har Sveriges största bioapp och filmsajt som bara växer. På Bio har vi ca 70 procent av Sveriges befolkning i de kommersiella målgrupperna som i snitt besöker oss två gånger per år.

News Pilot

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.