Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mediebyråerna får kritik för dåliga prognoser

Publicerad: 11 Maj 2011, 04:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Enligt tv-kanalerna har även de överinvesterande annonsörerna en skuld till det nya tv-kaoset. "Det ligger någonting i det", medger Alexei Grinievski, tv-chef på Mindshare.


Maj är fullbokad – och kanalerna har svårt att leverera alla ratings som man lovat annonsörerna.

Mediebyråerna är starkt kritiska till tv-kanalerna, som man anser återigen har misslyckat med sina estimat. Kanalerna, å andra sidan, lastar mediebyråerna.

– Vi har frågat varje annonsör hur de avser spendera sina pengar varje månad och enligt den planen skulle vi inte ha de här bekymren. Men när sedan många investerar snabbare än de har estimerat från när avtalen skrevs i oktober och november blir det några som kommer i kläm, säger TV4:s biträdande försäljningsdirektör Carl Hemmingsson.

Alexei Grinevski, tv-chef på Mindshare, säger att ”det ligger någonting i” Carl Hemmingssons resonemang.

– Många annonsörer har börjat året friskt, vilket innebär att det blir större tryck mot kanalerna, säger han.

MEC:s tv-chef Christian Rissel säger att de försöker ge kanalerna korrekta prognoser inför varje månad.

– Det gör vi för att kanalerna ska kunna bedöma hur mycket ad hoc-affärer de kan ta in. I vissa fall kan jag dock tycka att de tagit in för många ad hocer och samtidigt varit sena med information till oss, vilket gör att vi inte har hunnit stuva om pengarna. Det är inte bra för tv på lång sikt.

Inte heller har mediebyråerna hört klagomål på överinvesteringar tidigare, säger Alexei Grinevski.

– Argumentet att annonsörerna överinvesterar har blivit ett problem först nu när utbudet är begränsat, tidigare har man välkomnat det, säger han.

Den höga efterfrågan på tv-reklam gjorde att tv-kanalerna kunde driva igenom prishöjningar på årets årsavtal. Men nu frågar sig kanalerna om man verkligen höjde tillräckligt mycket. Enligt IRM ökade köpen hela 24 procent under det första kvartalet 2011 – vilket är nytt rekord.

– Priset är ett sätt att balansera utbud och efterfrågan, men det finns ett annat sätt, utbudet. TV4 har vi inga synpunkter på men de andra två tv-husen lever inte upp till förväntningarna, säger Alexei Grinevski.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.