Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Medie-Sverige har tech-feber

Publicerad: 12 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 18 December 2015, 13:17

Dagens Industris jättesatsning DI Digital ska bredda DI:s målgrupp, medan konkurrenten Breakit vill vara ”kyrkan mitt i byn”.– Det ska bli intressant att se hur de löser annonsaffären, säger PHD:s Frida Åberg.


Techbolag och startups har blivit en betydande del av den svenska ekonomin samtidigt som digitaliseringen genomsyrar hela samhället. Det får mediebolagen att vilja ta en del av kakan.

De senaste veckorna har både Breakit och Kit lanserats på nätet. Breakit är en renodlad sajt om techbolag, startups och nätkultur, medan Bonnierägda Kit har det som ett av flera bevakningsområden.

Under våren ska de nya aktörerna även få konkurrens av Dagens Industri, som ska lansera sajten DI Digital. Och samtidigt har IDG aviserat att förlaget planerar att lägga ner både Computer Swedens och Techworlds papperstidningar för att istället satsa digitalt.

– Det här är spännande satsningar. På kort sikt tror jag att det blir en tuff uppgift att få till annonsaffären eftersom de går upp mot riktigt hård konkurrens. Men det är stora namn som står bakom och bra redaktionell journalistik är vad folk vill ha, säger Frida Åberg, client service director på mediebyrån PHD.

Enligt DI Digitals medgrundare Viktor Ström får sajten ett fokus på digitala affärer.

– Vi kommer att bevaka all digitalisering i det svenska näringslivet oavsett storlek på bolag, säger han.

Viktor Ström vill inte avslöja exakt när sajten ska lanseras, men säger att det blir ”innan sommaren”. Sajten kommer att särskilja sig från Dagens Industri bland annat genom tonläge, tilltal och design. Rent tekniskt blir DI Digital en undersajt till DI.se, men Viktor Ström säger att användarna kommer att uppfatta DI Digital som en fristående sajt.

DI Digital ska locka läsare som vanligtvis inte läser Dagens Industri, samtidigt som Dagens Industris redan befintliga läsare ska få lära sig något nytt.

– Vi kommer att ha mindre fokus på startsidetrafik och mer på direkttrafik till enskilda artiklar. Det gör att varje enskild artikel blir viktigare än ett stort och massivt nyhetsflöde.

Spridning i sociala medier och på andra sajter blir därför viktigt för att locka trafik till de enskilda artiklarna.

– Jag har en tro på att om man fokuserar på att producera bra material så kommer det att aggregeras på andra ställen – och på så sätt leda till trafik på enskilda artiklar.

Ungefär samma tankegångar kring trafikflöden har Bonniersystern Kit.se. Kit gick dock ett steg längre och lanserade i april sajten helt utan startsida – något DI Digital inte kommer att göra.

– Vi delar analysen av medielandskapet till 100 procent och jag förstår logiken bakom en sajt utan startsida. Men vi ser inte att en startsida skulle göra så mycket skada, så vi väljer ändå att ha det. Breakit har nog också gjort samma analys, men jag upplever att de är mer fokuserade på ett traditionellt nyhetsflöde, säger Viktor Ström.

Bakom Breakit står de forna DI-journalisterna Stefan Lundell och Olle Aronsson, som bland annat grundade Digitalpodden, samt entreprenören Erik Gisaeus.

Stefan Lundell och Olle Aronsson presenterade tidigare sin idé om en techsajt för Dagens Industri. Deras krav var dock att få göra sajten som entreprenörer med Bonnier som minoritets­ägare. Men Bonnier ville vara den enda ägaren, berättar Stefan Lundell.

– Det var inte vi attraherade av. Vi tror på entreprenörskap som en drivande kraft, säger han.

Istället har Breakit tagit in externa finansiärer, bland annat privatinvesteraren Staffan Persson, som är den största minoritetsägaren.

Breakit har varit igång i drygt nio veckor och har hittills framför allt sålt sponsorskap och haft samarbeten med annonsörer som Klarna, Unibet och Telia.

Men nu ska bannerannonseringen också dra igång på allvar.

– Det har gått bättre än väntat och den digitala annonsmarknaden är ju också i tillväxt. På månadsbasis har vi redan gått break even, men vi kommer att göra en förlust första året. Där­emot räknar vi med en vinst andra året.

Hittills har den fem personer starka redaktionen kunnat locka cirka 30 000 unika besök i veckan, enligt Stefa­n Lundell. Prognosen ligger på 50 000 unika besök till hösten.

Enligt Stefan Lundell tar inget annat svenskt medium samma helhetsgrepp på tech och startups som Breakit.

– Det finns många som doppar tårna i området, som IDG, DI och VA, men vi sätter oss mitt i. Vi vill vara kyrkan mitt i byn för startup-industrin.

Hur känns det att DI också satsar på tech och digitala affärer?

– Det känns lite fantasilöst, men det återstår att se exakt vad de gör. Jag tror inte att Viktor Ström vill göra en copycat så jag utgår från att det blir lite annorlunda. Det ska bli spännande att se.

IDG:s kommunikationschef Per Danielson ser positivt på att fler medier bevakar techindustrin.

– Förhoppningsvis gör den ökade konkurrensen att vi blir mer på tå och spetsiga. Men jag tror inte att de andra sajterna kommer att bevaka området på det tekniska sätt som vi gör, säger han.

Per Danielson ser även en fördel för IDG på annonsmarknaden, där förlaget kan dra nytta av sin stora databas.

– Vi har över 1 miljon registrerade it-köpare som vi kan rikta kommunikation till. Ingen annan har så detaljerad information, så det är ett jättejobb att konkurrera med oss där, säger han.

Dagens Industri gör en rejäl satsning på DI Digital och har värvat flera namnkunniga journalister till redaktionen, där­ibland Miriam Olsson Jeffrey, Daniel Goldberg och Josefin Jakobsson, liksom Metros Jack Werner. Det finns också planer på att addera fler skribenter senare i år. DI Digital hoppas kunna locka annonsörer som i dag inte känner att de har en plats hos Dagens Industri.

– Det här skapar en plats där teknik och affärer möts och det finns ett stort intresse av att synas i ett sådant sammanhang. Dessutom har DI en växande konferensdel som vi givetvis kommer att vara en del av, säger Viktor Ström.

DI Digital planerar inte att ta betalt för innehållet, däremot ser Viktor Ström en möjlighet att ta betalt för exempelvis business intelligence-tjänster.

– Vi vill så klart göra vinst. Gör man en bra produkt så tror jag att följden är att man gör vinst. Det går hand i hand.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.