Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Media Markt: ”Utbildar alla våra medarbetare”

Publicerad: 10 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:22

Billig – men sämre på service och kunskap.Nu ska Media Markts personal utbildas.– Vi har haft stort fokus på låga priser, säger Mia Lund Hanusek, marknadschef på Media Markt.


Media Markt placerar sig i topp, strax efter Netonnet, i Yougovs mätning, när svenska folket får svara på vilka elektronikkedjor de uppfattar som billiga. 45 procent svarar att de förknippar Media Markt med ”billig”, för huvudkonkurrenten Elgiganten är motsvarande siffra 35 procent.

Mia Lund Hanusek, marknadschef på Media­ Markt:

– Vi har historiskt sett haft ett mycket stort fokus på låga priser. Vi fortsätter jobba hårt med att erbjuda alla kunder riktigt attraktiva priser på alla våra produkter och tjänster, säger hon.

Samtidigt är det bara 19 procent som uppfattar den tyska elektronikjätten som ”hjälpsam” och ”kunnig”.

– Vi vill absolut uppfattas som billiga, men vi vill självklart också uppfattas som kunniga och hjälpsamma. Vi har god insikt i vad våra kunder tycker om oss och jobbar nu hårt med att förbättra kundupplevelsen, säger Mia Lund Hanusek.

Media Markt vill nu utbilda alla sina anställda.

– Vi jobbar kontinuerligt med att utbilda alla medarbetare i varuhusen. Vi gör till exempel en stor utbildningsmässa för alla medarbetare två gånger per år. Vi ser också just nu över alla arbetsprocesser i varuhusen för att frigöra än mer tid för att ta hand om kunderna på ett ännu bättre sätt.

Hur du ser på er position i förhållande till konkurrenter?

– Vi är mycket nöjda med att vi har etablerat en tydlig position som mycket prisvärda och jobbar hårt på att uppfattas som ännu mer kunniga och hjälpsamma av våra kunder i varuhusen.

Vad har ni för kommunikation på gång inför jul?

– Inför jul har vi en otroligt spännande julkampanj på gång där vi verkligen levandegör vår bild av att ”Teknik är livet”. Mer information kommer inom kort.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.