Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Med siktet på dominans

Publicerad: 30 Mars 2011, 04:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

Mälardalspaketet och Stockholmspaketet fusioneras, med målet att dominera Mälardalen. Tillsammans kommer de att nå 1,7 miljoner läsare.


Ämnen i artikeln:

Mälardalspaketet

Tillsammans kommer de två att omsätta nästan 200 miljoner kronor, säger Matthias Sånemyr, som blir marknads- och försäljningschef för det ihopslagna paketet.

Mälardalspaketet utgörs av Dagens Nyheter, Eskilstuna-Kuriren, Nerikes Allehanda, Upsala Nya Tidning och Västmanlands Läns Tidning. Paketet har en räckvidd på 1 260 000 läsare, enligt Orvesto Konsument 2010.

I Stockholmspaketet ingår Dagens Nyheter, Expressen och Stockholm City, med en räckvidd på 1 225 000 läsare.

Tillsammans har paketen en räckvidd på 72 procent i Mälardalen vid tre införanden, vilket innebär att man når 1,7 miljoner läsare, och 80 procent vid fem införanden.

– Mälardalsmarknaden och Stockholmsmarknaden växer kraftigt. När vi slår ihop paketen får vi en stark produkt, både mot marknaden och annonsörer, men även internt, säger Matthias Sånemyr.

Det nya paketet har ännu inget namn. En arbetsgrupp har tillsatts för att ta fram namn, en varumärkesplattform och en kommunikationsplattform.

Målet är att ha allt på plats till sommaren.

– Nu har vi möjlighet att göra allt rätt från början.

Det är främst detaljist och varumärke som ska säljas ihop. Mälardalspaketets platser, bjudande och Stockholmspaketets motorerbjudande ska behållas intakta.

– Inom detaljist och varumärke har vi många gemensamma nämnare och där kommer vi att ha en sjutidningsprislista som är helt flexibel.

De två produktportföljerna ska nu ses över och utvecklas. Målet är att blir det självklara valet för annonsörer i Mälardalen.

– Vill man jobba i Mälardalen så räcker det med oss. Vi är störst och starkast och har bäst lokal förankring.

Jascha Buckholt, som tidigare var försäljningschef på Stockholmspaketet, gick vid årsskiftet till Bonnier Tidskrifter. En ny försäljningschef ska nu rekryteras till det nya paketet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mälardalspaketet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.