Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

MEC: Facebook borde städa upp

Publicerad: 16 Februari 2011, 06:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Bluffannonserna kan på sikt påverka Facebook som annonskanal, enligt medierådgivare.


De oseriösa aktörerna på Facebook riskerar på sikt att smutsa ner Facebooks annonsmiljö, enligt medierådgivare som Dagens Media talat med.

Kristina Carlsson, chef för MEC Interaction, uppmanar Facebook att rensa ut fulannonsörerna.

– Det viktiga är att Facebook aktivt gör något åt detta. Gör de inte det kan det på sikt påverka dem som kanal, säger hon.

Hon påpekar att Facebook i andra avseenden har väldigt stränga regler för annonsering, exempelvis vilka ord som förekomma i annonserna.

– Det finns en förväntan från oss att de städar upp och har hårdare koll, säger Kristina Carlsson.

Kenneth Danielsson på Wisely är dock inte lika orolig.

– Jag vet inte om det här påverkar vår syn på Facebook som annonskanal, säger han.

Han jämför med kvällspressen, som kan ha en del tveksamma avsändare för sina annonser.

– Längst bak i Aftonbladet finns det sexannonser, men vi använder fortfarande Aftonbladet som annonskanal, säger Kenneth Danielsson.

Exakt hur mycket pengar som Facebook omsätter i Sverige är oklart. De enda offentliga siffrorna som finns är från perioden juli 2008 till december 2009 – och de visar en försäljning på 2,9 miljoner kronor. Men eftersom det svenska kontoret inte öppnade förrän i september 2009 – samt att Facebook även fakturerar från Irland – så haltar siffrorna rejält.

Läs också:

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.