Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

MC och grisar ny trend

Motorcyklar brassar just nu runt i reklamen. Dessutom har minigrisen gjort storstilad entré.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 27 April 2011, 06:43
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:13

Ämnen i artikeln:

BredbandsbolagetTre KronorAbby NormCanal DigitalBoxerRustaSvenssonIkano Bank

Motorcyklar kan vi just nu se i reklamfilmer för Boxer, Bredbandsbolaget och Ikano Bank.

När exempelvis tv-operatören Boxer lanserar HD-kanaler låter reklambyrån Abby Norm karaktären Robert köra runt på just en HD.

– Den ordleken kan man kosta på sig när man är sist in i HD-svängen. Alla som håller på med high definition-tv har nog berört den här idén, men ingen har vågat göra den här Göteborgsleken med orden, säger Emil Frid, cd på Abby Norm.

I Ikano Banks senaste reklamfilm få tittarna följa en mc-snubbe som längtar efter en motorcykel. Kampanjen är framtagen av Svensson. Byråns ad Filip Lindquist nämner den amerikanska serien ”Sons of Anarchy” som en inspirationskälla.

– Jag skulle säga att 90 procent av min inspiration kommer från film och tv. Film och även musikvideos är många gånger nyskapande och sedan inspireras reklambranschen av det. Reklamens roll är ju ofta att spegla samtiden, säger Filip Lindquist.

I filmen för Ikano Bank har också minigrisen Pyret en framträdande roll. Exakt samma gris syns även i varuhuset Rustas senaste reklamfilm, och i en film för Canal Digital dyker också en minigris upp.

– I adventskalendern var det till exempel en minigris med och man kan ju inspireras både medvetet och omedvetet. I vårt fall har Ikano Bank en gris som symbol så det var naturligt att ha med en gris, säger Filip Lindquist.

Helena Westin, projektledare på Tre Kronor, som ligger bakom Rustas kampanj, tycker liksom Filip Lindquist att en av reklamens roller är att spegla samtiden.

– Bra reklam speglar vad människor tänker och känner, men inte riktigt uttryckt än, säger hon.

Att samma fenomen ofta dyker upp i flera kampanjer ser hon som ett uttryck för att byråerna fångar upp samma signaler i omvärlden.

– Vi som jobbar med reklam försöker hålla koll på vad det snackas om och vad som gör folk glada eller arga.

Att just en minigris dök upp i Rustas film beror på att huvudkaraktären är något av en Uppfinnarjocke och då passade det med en lite udda kompanjon.

– Privatpersoner har haft minigrisar som husdjur i många år, men det är kanske först nu som vi i reklambranschen har insett det. Hundvalpar, barn och naken hud fungerar alltid och skapar obs-värden – det kanske är på samma sätt med grisar, säger Helena Westin.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.