Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Maximal enkelhet ska öka lojaliteten

Inga fler kort i plånboken och bara digital kommunikation. Det är basen i Statoils lojalitetsprogram som nyligen fick ta klivet över till Norge och Danmark.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 15 April 2014, 21:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:40

Ämnen i artikeln:

Statoil

Statoils nya lojalitetsprogram – Statoil Extra – lanserades i Sverige redan i oktober förra året. Men nu har turen även kommit till Norge och Danmark.

– Nu har vi byggt upp allt systemstöd, vilket gör det enkelt för oss att ta lojalitetsprogrammet ut på andra marknader, säger Sondre Wassås, lojalitets- och CRM-chef för Europa på Statoi­l Fuel & Retail.

– Sverige är en stor marknad för oss och hade också resurserna tillgängliga, samt ett stort stöd från ledningen, så därför började vi där.

Grunden i lojalitetsprogrammet är att kunderna kopplar något av de bank- och betalkort de redan har i plånboken till programmet. En översikt över köpen kan kunderna sedan få via sajten eller Statoils app.

– Vi har fokuserat på relevans och enkelhet. Många av våra konkurrenter gjorde detsamma som vi gjorde i vårt tidigare program – nu ville vi göra det ännu enklare och tydligare för kunden.

Exakt hur många medlemmar Statoil Extra lyckats locka vill dock inte Sondre Wassås berätta.

– Det har gått bättre än vad vi hade förväntat oss och vi nådde vårt årsmål efter bara tre månader. Vi har reducerat barriären för att bli medlem rejält, så det är glädjande att se effekten.

Målet är att lojalitetsprogrammet ska bli lika framgångsrikt som de stora kundklubbarna. Sondre Wassås nämner bland annat Åhléns kundklubb som en förebild.

– Inom ett år tror jag att vi har tagit rejäla kliv till att bli en av de stora inom lojalitet i Skandinavien.

Det är svenska byrån Kaplan som står bakom Statoil Extra. Byråns vd Johan Nordenström beskriver Statoi­l som en ”drömkund”.

– Statoil har ett toppenteam och det är ett välkänt och starkt varumärke, säger han.

Utmaningen med ett så här omfattande lojalitetsprogram är framför allt att få alla delar att hänga ihop – teknik, strategi, uppföljning och analys.

– Att ta hand om kunderna på ett avancerat systematiskt sätt kräver involvering från många olika kompetensområden som ska samverka.

Inom ett år tror jag att vi har tagit rejäla kliv till att bli en av de stora inom lojalitet

Ämnen i artikeln:

Statoil

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.