Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Mat & Vänner i offensiv

Publicerad: 18 Januari 2012, 07:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:36

Allerförlaget Mat & Vänner släpper två nya titlar i vår. Samtidigt inleder förlaget ett samarbete med restaurangguiden White Guide.


Ämnen i artikeln:

Mat VännerBonnier Tidskrifter

I mars kommer första utgåvan av Mat & Vänners White Magazine, som till en början blir en oneshot till titeln Mat & Vänner. Tidningen ska ges ut i samband med årets White Guide-gala och är ett samarbete med White Guide.

Målet är att sälja cirka 15 000 exemplar av tidningen.

– White Magazine ska bli Sveriges ledande magasin för alla som är intresserade av mat- och krogtrender, och av att äta ute, säger Bo-Göran Nilensjö, vd på Mat & Vänner.

Tidningens fokus blir i första hand på vad som händer på den svenska restaurangscenen; utvecklingen, trender och människorna bakom. Men tidningen gör även utblickar till andra länder vid större händelser, som exempelvis OS i London.

Mat & Vänner ger sig i vår även in i b2b-segmentet. I mars kommer första utgåvan av Magasin Måltid, en tidning om offentliga måltider, exempelvis mat till skolor, sjukhus och äldreboenden.

Målet är att nå en upplaga på 6000-8000 exemplar på sikt.

Tidningen görs i samarbete med branschföreningen Kost och Näring som får egna sidor i magasinet. Därmed lägger föreningen ner sin nuvarande medlemstidning Näringsvärt.

– Tidigare hade Mat & Vänner tidningen Skolmat, nu tänker vi lite större och riktar oss till hela måltidsindustrin, säger Bo-Göran Nilensjö.

Genom Kost och Näring får tidningen distribution till bland annat 1500 kostchefer.

– Det är den viktigaste målgruppen.

Genom köpet av Mat & Vänner våren 2011 har nu Aller Media majoriteten av mattitlarna på marknaden i sin portfölj. Förutom de två nya titlarna ger förlaget även ut Mat & Vänner, Baka, Matmagasinet, Elle Mat & Vin och Mat & Vänner Vin i segmentet.

Men den ohotat största mattiteln ges ut av Bonnier Tidskrifter. Allt om Mat hade i senaste Orvesto Konsument en räckvidd på hela 521 000 läsare. Det är 383 000 fler läsare än Mat & Vänners största titel Matmagasinet.

Men konkurrensen har hårdnat de senaste åren och Allt om Mat har tappat i räckvidd.

– Den bästa åtgärden är att göra den tidning som de flesta vill läsa, och det är jag säker på att vår nya chefredaktör Mona Johansson tillsammans med Allt om Mats erfarna redaktion kommer att göra, säger Åsa Rydgren, publisher på Bonnier Tidskrifter.

Bonnier Tidskrifter lade nyligen ner Laga Lätt på grund av dålig lönsamhet. Prenumeranterna erbjuds istället Allt om Mat, vilket Åsa Rydgren tror ska ge den senare en skjuts.

– Förhoppningsvis gillar Laga Lätts läsare Allt om Mat och i sådana fall kommer upplagan att öka. Hur mycket vill jag inte spekulera i, men ett antal tusen kommer det säkert att bli.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.