Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Massakern följdes på tv och webb

Publicerad: 17 Augusti 2011, 08:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:59

Terrordåden i Norge fick en värld att hålla andan och tidningsbranschen att jobba för högtryck mitt under sommartorkan. Trots det ökade inte kvällstidningarnas räckvidd nämnvärt.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetAnders Behring BreivikExpressenJan HelinThomas MattssonDagens NyheterAftonbladet

Enligt siffror från Mediapilot nämndes Breiviks namn hela 6152 gånger i svensk dagspress under den första veckan efter terrordåden.

Att kalla bevakningen för omfattande vore en underdrift, men tvärt emot vad man kanske kunde tro ökade dagspressens räckvidd bara marginellt.

– Nu har jag bara tillgång till räckvidden, men ser man till den är det inte en himlastormande ökning, vilket förvånar mig, säger Sara Forssberg, printchef på mediebyrån Starcom.

Patric Meyer, printchef på Maxus, håller med:

– Enligt Orvesto hände det inget speciellt med räckvidden för kvällstidningarna och det är märkligt. Det kan vara så att många följde utvecklingen live via tv och/eller webben.

Statistik från Kia-index bekräftar tesen. Under helgen efter terrordåden ökade kvällstidningarnas unika besökare med över 40 procent. Patric Meyer vill dock inte tala om ett trendbrott.

När Oslo-bomben briserade strax efter 15:20 den 22 juli befann sig Aftonbladets chefredaktör Jan Helin på semester i Kalifornien. När han fick kontakt med tidningen hade sju reportrar redan skickats till Oslo.

– Utan att förhäva oss kan jag säga att jag upplevde att Aftonbladet var i särklass bäst på alla parametrar. Vi är organiserade för skarpa nyhetslägen på ett helt annat sätt än vad morgontidningarna är, säger Jan Helin.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson:

– Vi satsade förstås stora resurser, vår fördel jämfört med morgontidningarna är förmågan att snabbt ställa om. Vi kan flytta annonser och kalla in extra resurser och då inte bara journalister. Ta en sådan sak som mat, om alla ska gå ifrån förlorar man tid, därför ska man kanske beställa mat till nattredaktionen.

Varken Helin eller Mattsson ser någon poäng i att göra en ekonomisk utvärdering av insatsen:

– Vi har en diskussion om dagstidningarnas kris, men så länge vi är en nyhetsredaktion kommer vi arbeta med alla tillgängliga resurser utan att bry oss om vad det kostar i ett sådant här läge, säger Jan Helin.

Thomas Mattsson:

– Jag ser ibland gissningar om kostnader och intäkter, men det vore direkt oetiskt att särredovisa kostnader för enskilda händelser. Dessutom korkat. En tidning och en mediesajt är en sammansatt innehållsprodukt där man hela tiden kommer ha moment som inte är lönsamma men nödvändiga.

SvD:s redaktionschef Martin Jönsson säger att han är nöjd med rapporteringen, trots den kritik tidningen fick i de sociala medierna. Framför allt gällde kritiken lördagens utgåva där en analys av sannolika hotbilder mot Norge publicerades. I analysen nämndes flera muslimska organisationer och på tidningens förstasida nämndes också Al-Qaida.

– De som haft kritik mot den tidningen har läst mycket slarvigt. Vi pekade inte alls ut någon. Att likställa analysen med ett utpekande av muslimska grupper är inte seriöst och tyder på att man vill ta politiska poänger, säger Martin Jönsson, och fortsätter:

– Polisen kom med mycket information sent och det är inte mycket vi kan göra åt det. Att enstaka bedömare med facit i hand kommer med svepande kritik säger mer om deras förmåga att göra en vettig analys än något annat.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.