Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mässa för vapen ska växa

Publicerad: 4 december 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

Här slår Sveriges första militära vapenmässa upp portarna. Målet: en tio gånger så stor arena för svensk vapenindustri om fem år.


Sverige är, trots sin storlek, en av världens tio största export­örer av vapen. I slutet av november anordnades dessutom Sveriges första vapenmässa, Future defence and security exhibition, på Älvsjömässan i Stockholm.

Projektledaren Erik Hasselström är nöjd:

– Det var bra kvalité på besökarna och vi fick mycket medieutrymme, säger han.

Totalt lockade mässan runt 1 000 besökare, men redan 2018 hoppas Erik Hasselström att mässan ska vara tio gånger så stor.

– Det är ett långsiktigt mål, men vi ser att det finns möjligheter att nå dit.

Hur ska ni göra det?

– Det är en lång process, men vi måste göra vårt varumärke mer känt. Vi tittar bland annat på mer långsiktiga kampanjer.

Reklam inför mässan gjorde man bland annat i en egen bilaga i Dagens Nyheter, skapad av Mediaplanet, samt i flera svenska och internationella facktidningar.

– Men vi har inte jobbat aktivt med de större tidningarna.

Stefan Ihreskog är eventchef på Saab – Sveriges största vapentillverkare – och en av utställarna på Future defense and security exhibition. Han hänvisar dock alla frågor till presschefen Sebastian Carlsson:

– Vi är på ungefär 180 mässor världen över och vi jobbar hårt för att vara aktiva i diskussionerna om våra produkter. Olika mässor har olika inriktningar och nu var det fokus på säkerhet.

Är ni nöjda?

– Jag har ingen anledning att recensera den här mässan, men vi har alltid ett behov av att vara på olika arenor för att prata om våra produkter.

Vapenmässor är en känslig fråga i Sverige. Nyligen skrev tre företrädare för Miljöpartiet i Stockholm en debattartikel i DN där man gick hårt åt Stockholms stad som är majoritetsägare Älvsjömässan.

Även Svenska Freds- och skiljedomsföreningen är mycket kritisk.

– Det här är den första vapenmässan i Sverige och vi kommer jobba för att det blir den sista, säger Svenska Freds ordförande Anna Ek.

Att mässan saluförs som en säkerhets- och försvarsmässa kallar hon för ”falsk marknadsföring”.

– Man har bakat in mässan i någon fluffig säkerhetsagenda och pratar om att ta klimat­hotet på allvar, om nedrustning och om diplomati, säger hon, och fortsätter:

– Men det är en felaktig bild som man ger allmänheten och det är otroligt upprörande.

Den kritiken ger dock inte mässans projektledare Erik Hasselström mycket för.

– Jag håller inte med. Det här är en försvars- och säkerhetsmässa och då är det naturligt att vapen finns med som ett litet segment.

Har den mer säkerhetsbetonade fram­toningen anpassats för en svensk publik?

– Nej, så är det inte alls. Syftet är att ge små och medelstora företag i den nordiska regionen en möjlighet att visa upp sina produkter på hemmaplan och till en låg kostnad. Mer än så är det inte.

Vapen för nära 14 miljarder

- Svensk vapenindustri omsatte 13,9 miljarder kronor under rekordåret 2011.

- Det är en ökning på över 350 procent jämfört med 2001.

- Räknat per person säljer Sverige mest vapen i världen. Sverige är också en av världens tio största vapenexportörer.

- Förra året gick hälften av det svenska krigsmaterialet till länder som klassas som ickedemokratier enligt Svenska Freds.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.