Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Marknadscheferna ser ljust på 2013

Publicerad: 5 Mars 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:53

Marknadscheferna tror på ökad konsumtion. Det visar Stampens Marknadschefsindex.


Ämnen i artikeln:

VingStampen

Trots höstens varselvåg växte Sveriges BNP med 1,4 procent under det sista kvartalet 2012, jämfört med samma period föregående år. Det visar färska siffror från SCB. Framförallt ligger hushållens starka konsumtion bakom ökningen.

Nu spår Stampens Marknadschefsindex att konsumtionen i Sverige kommer att fortsätta att öka. Marknadschefsindex för årets första kvartal stiger med fem indexenheter till 49,3 för årets första kvartal – efter att ha backat under fjärde kvartalet 2012.

– Det är en väldigt stor ökning. Det har bara hänt några enstaka gånger under de år vi har gjort mätningen att ökningen har varit fem eller mer, säger Göran Swahn, projektledare för Marknadschefsindex.

Indexet är en sammanvägning av marknadschefernas svar på fem frågor, bland annat gällande det egna varumärkets försäljning, priset på de egna produkterna, de egna marknadsinvesteringarna.

Totalt ska siffran spegla tillväxten i den inhemska konsumtionen.

– Marknadscheferna står nära konsumenterna, säger Göran Swahn.

En av de optimistiska marknadscheferna är Claes Pellvik på Ving. Han berättar att efterfrågan på resor är större nu än vid samma tid förra året. Dessutom är det dyrare destinationer som lockar.

– Vi ser att många väljer att redan nu boka resor inför julen och nästa år. Vi ser också en ökad efterfrågan på långresor, till exempel till Karibien, säger Claes Pellvik.

På frågan om de egna marknadsinvesteringarna svarar fyra av tio marknadschefer att de ska öka investeringarna på ett års sikt. Fyra av tio svarar att investeringarna kommer att vara oförändrade. Bara två av tio svarar att de tänker minska sina marknadsföringsinvesteringar.

– Det finns en väldig tilltro till marknadsföringsinvesteringarna. De fortsätter att öka i en konjunktur där exportindustrin varslar och håller igen, säger Göran Swahn.

Marknadschefer för åtta av tio varumärken uppger att de kommer att ha ett ökat fokus på digitala kanaler. Webb-tv är för många ett ”nytt fokusområde”, enligt undersökningen.

Optimismen ökar i marknadschefsindex

Period Index

Q1 2013: 49,3 (+5)

Q4 2012: 44,3 (-3,4)

Q3 2012: 47,7 (+0,3)

Q2 2012: 47,5 (+3,6)

Q1 2012: 43,9 (+2,6)

Om undersökningen

Marknadschefsindex bygger på svar från 150 marknadschefer för konsumentvarumärken. De som svarar representerar försäljning för 1 000 miljarder kronor. Marknadscheferna svarar på frågor som den egna marknaden.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

VingStampen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev