söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

"Många tar inte ambush marketing riktigt på allvar"

Publicerad: 1 februari 2012, 10:05
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:34

Magnus Berglund, strateg på JJP, som inför OS föreläst om ambush marketing på den internationella spelmässan Ice Totally Gaming i London


HW

Henrik Widell


Vad gör du just nu?

– Jag har just gått av scenen och att döma av applåderna så gick det bra. Ambush marketing är högaktuellt inför sommar-OS.  

Varför då?

– Ambush marketing innebär ju att annonsörer som inte är officiella sponsorer försöker rida på vågen av till exempel ett OS. Sponsorer är förstås måna om att kunna försvara sig mot sådana intrång.

Hur gör man det bäst?

– Om överträdelsen är uppenbar blir det ett fall för jurister men annars handlar det om att vara aktiv. Det räcker inte med att köpa ett sponsorskap, man måste aktivera det, med event och genom pr och marknadsföring.

Kan du ge ett exempel på när ambush marketing har fungerat?

– Förra fotbolls-VM. Carlsberg var officiell sponsor men helt plötsligt började kvinnor i orangea klänningar med det holländska bryggeriet Bavarias logga dyka upp på läktarna. Fifa valde att lyfta upp fallet i en presskonferens och Bavaria fick en massa publicitet.

Hur ser svenska annonsörers beredskap ut inför dylika tilltag?

– Vi är överlag duktiga på sponsoraktivering men många tar fortfarande inte ambush marketing riktigt på allvar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev