Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Man måste vara först på bollen"

Publicerad: 25 Maj 2011, 06:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Att tidigt ge sig in i Ipad är en viktig överlevnadsstrategi för uppdragspublicister. Det säger Elsa Falk, medlem i Guldbladets jury. "Det är viktigt att vara snabbfotad", säger hon.


Att döma av årets upplaga av Guldbladet har Ipaden ännu inte slagit igenom som plattform för redaktionell kommunikation.

Bara en handfull exempel bidrag skickades in i den nya kategorin ”mobil kommunikation”.

Ändå tycker Elsa Falk, chef på Plan Sveriges produktionsbolag, att flera av uppdragspublicisterna verkar ligga i framkant.

Produkterna håller minst lika bra kvalitet som de kommersiella förlagens appar.

– Det är imponerande att de relativt små förlagen har lyckats få jättar som Volvo och Semcon med på spåret. Kreativiteten är beundransvärd, säger hon.

Hon tror att det är en nödvändig överlevnadsstrategi för förlagen.

– Stor som liten, i dagens mediesamhälle måste alla vara snabbfotade och först på bollen.

Precis som inom tidningar och webb visar uppdragspublicisternas Ipad-appar att den redaktionella kommunikationen närmar sig den kommersiella.

Produkterna är redaktionellt kreativa och avsändarna vågar ta ut svängarna mer, tycker Elsa Falk.

Vad särskiljer uppdragspublicisternas appar?

– De har en betydligt smalare målgrupp, vilket ställer stora krav på distributionen. När det gäller det digitala blir det ännu viktigare för förlagen att sprida kännedom om produkterna, och lotsa läsarna till dem. Det blir ännu viktigare att finnas på rätt ställen på internet, säger Elsa Falk.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.