Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Målet: Bli ledande i Europa

Publicerad: 19 Mars 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:51

För första gången någonsin går Mercedes-Benz Fashion Week med vinst. Partnerskap som bygger på att sponsorerna bidrar med mer än pengar är hemligheten, enligt MEC Access.


Ämnen i artikeln:

MECGyllene HjuletSponsrings- och eventföreningen

I Gyllene Hjulet tog evenemanget hem priset Årets rättighetsinnehavare.

– Sedan vi tog över 2011 har Mercedes-Benz Fashion Week utvecklats helt enormt, till att nu senast för första gången gå med vinst. Det är en fantastisk plattform inom mode, säger Ylva Ljungqvist, projektledare för sponsorerna på MEC Access.

Målet var att bli en av norra Europas ledande modeveckor. Förutom modevisningarna hålls numer fyra dagar med skräddarsydda event för sponsorerna. Mercedes-Benz har en egen paviljong i Kungsträdgården där de kan visa upp sina bilar samtidigt som press och nyckelpersoner körs runt i Mercedes-bilar under veckan. Dessutom har modeveckan utökats med en kväll för allmänheten.

– Modeveckan bygger ju på partnerskap och vi vill etablera partnerskap som bygger på win win. Vi vill att sponsorerna ska bidra med något, inte bara med pengar. Det ska vara en tydlig koppling till modeveckan, säger Ylva Ljungqvist.

Vad får Mercedes-Benz ut av partnerskapet?

– De har ett behov av att stärka varumärket i storstadsregionen, i en yngre målgrupp och bland kvinnor. Där passar modet som handen i handsken.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev