Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mäklarna skruvar upp köpen

Publicerad: 24 November 2010, 12:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Trycket minskar på bostadsmarknaden – och trenden verkar fortsätta också under nästa år. Samtidigt väljer mäklarna att öka sina reklaminvesteringar – och det är internet som får de nya pengarna.


Ämnen i artikeln:

PromediaDNSkandiamäklarnaFastighetsbyrånDagens Nyheter

Förra året investerade, enligt Sifo reklammätningar, mäklarhusen 1,4 miljarder kronor brutto i medier, exklusive internet. Det är en summa som under årets tio första månaderna redan överträffats, då aktörerna sammantaget investerat 1,5 bruttomiljarder.

Trots de summor som är i omlopp är det bara nyligen som mäklarhusen börjat anlita mediebyråer – och det gäller främst de större företagen.

Promedia försökte nyligen samla stöd för sitt ”Premiummäklarna”, en ekonomisk förening där Promedia skulle föra mäklarnas talan i prisförhandlingarna.

I ett mejl till landets största mäklare skrev Promedia att deras samlade makt var stor nog för att lägga ned SvD:s Magasinet. Nu skrotas ”Premiummäklarna” redan på idéstadiet.

–?Vi går inte vidare med det. När det här kom ut skyndade sig tidningarna att förhandla klart, så det finns inget behov nu, säger Johan Petersen, vd på Promedia. Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklare, anlitar sedan en tid tillbaka Maxus, och företaget har hittills i år investerat mest av alla mäklare i medier, 187 miljoner kronor brutto.

–?Nu ökar vi trycket ytterligare. I år har vi satsat rätt mycket på nya och sociala medier och det fortsätter vi med också nästa år, samtidigt som vi jobbar vidare i traditionella medier, säger Pia Widell Cordén, marknadschef på Fastighetsbyrån.

Företaget har en egen blogg, finns representerat på Facebook, där de genomför kampanjer, och näst på tur är lansering i Ipad.

–?Ipad är viktig då den tillsammans med mobilen gör att människors beteende kring hur man söker och tar till sig utbudet av bostäder förändras.

Med 81 miljoner kronor brutto investerade i medier i år är Skandiamäklarna Sveriges femte största mäklarannonsör.

–?2011 blir ett intensivt år, vi håller på med nyetableringar av kontor och vi kommer satsa extra på marknadsföring. Vi känner att vi måste stärka vårt varumärke, säger Andreas Mühlich, Skandiamäklarnas marknadschef.

Varumärkesoffensiven ska främst sättas in i Stockholm, Malmö och Göteborg.

–?Jag kan inte berätta vad det är vi ska göra, men ambitionen är att synas mer kraftfullt. Även Skandiamäklarna ska bli aktivare på nätet. Företaget har en anställd som enbart följer Twitterflöden som rör Skandiamäklarna och bryter in i diskussionen för att hjälpa till och hänvisa personer rätt. Senare i november startar Skandiamäklarna också en tävling på Facebook.

–?Vi försöker aktivera målgruppen och synas i relevanta och roliga sammanhang, säger Andreas Mühlich.

Skandiamäklarna lägger mest reklampengar i Stampens Mitt i-tidningar, 25 miljoner kronor brutto så här långt i år.

–?Det är en effekt av att DN dragit in sin extradistribution. Vi var tvungna att hitta andra vägar för att nå ut lokalt och Mitt i har fungerat bra, men framöver vill vi synas mer samlat för att visa att vi är ett stort, starkt varumärke. DN har nyligen lanserat nya DN Bostad, som efter nyår ska få extrautgivning. Det är något som Andreas Mühlich applåderar, tillsammans med Pia Widell Cordén:

–?Det är en jättebra satsning, det känns som en mer komplett produkt nu, säger hon.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.