Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mäklarna jagar ett digitalt alternativ

Publicerad: 20 Januari 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:14

Mäklarbolagens omställning från print till digital marknadsföring har börjat. Under de senaste åren har Mäklarhuset halverat sin printbudget, och i stället satsat på digital utveckling och marknadsföring.


Mäklarbranschen är av tradition en printtung bransch. När andra annonsörer har ställt om en stor del av sin annonsering till webben, har mäklarhusen stannat kvar och fortsatt att investera stora delar av sina marknads­föringsbudgetar i printdagspressens bostads­bilagor.

Nu pågår dock en digital omställning även bland mäklarna.

De senaste åren har flera av de största mäklarhusen minskat sina investeringar i print.

Mäklarhuset har halverat printinvesteringarna de senaste två åren. I stället har budgeten använts till digital annonsering, och till att utveckla bolagets digitala kundhanteringssystem.

– Mäklarbranschen är gammalmodig med sina printannonser och bostadsbilagor i tidningarna. Vi har det digitala i fokus hela tiden och bygger vår verksamhet på det, säger vd:n Erik Wikander.

Målet är att vara den digitala ledaren bland mäklarna.

En del av de lokala Mäklarhuset-bolagen har helt slutat med printannonsering, och övergått till enbart digitalt, bland annat med ett digitalt annons­paket hos Schibsted, och större närvaro i sociala medier.

– Att lägga ut bostäder på Facebook ger inte samma exponering som dagspress, men väldigt många klickar in på objektet, så det ger många visningar till en låg kostnad, säger Erik Wikander.

Enligt honom innebar de digitala satsningarna att trafiken av potentiella kunder till sajten ökade med 400 procent under förra året, vilket är en viktig siffra i en tid då allt fler bostäder säljs före visning och mäklarna därför inte längre träffar lika många potentiella köpare och säljare ute på visningarna.

Enligt Ulrika Berg, marknadschef på Fastighetsbyrån, befinner sig även Fastighetsbyrån mitt i omställningen från print som huvudmedium till mer digital annonsering. Utmaningen är att franchisetagarna lokalt ofta har svårt att hitta fullgoda digitala alternativ.

– Från de lokala mediernas sida är det än så länge ganska sparsmakat med klockrena alternativ till print, säger Ulrika Berg.

– Men snöbollen är definitivt i rullning. Så fort mediehusen kommer med bra alternativ så kommer pengarna rulla in i de alternativen, fortsätter hon.

Den digitala omställningen innebär också att Fastighetsbyrån vill bort från den tunga utbudsannonseringen, till mer profilerad marknadsföring där de mest speciella bostäderna lyfts fram.

– Bulkannonseringen i print slukar stora investeringar. Print kommer fortsätta att vara en viktig kanal, speciellt ute i landet, men hellre med det mer profilerade utbudet. Vi vill att print ska gå från huvudmedium till att vara ett komplement med mer profilerande syfte än i dag, säger Ulrika Berg.

Så kapar de print

De tio största mäklarannonsörerna investerade 738 miljoner kronor i print 2014 – en minskning med 23 procent från 2010.

Jämfört med 2013 har printköpen minskat med 12 procent.

738 miljoner

Källa: Sifo RM

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.