Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Magzter in i Sverige – utmanar Readly

Publicerad: 23 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:56

De svenska tidningstjänsterna Readly och Ztory får ny konkurrens.Nu kliver USA-baserade Magzter in på den svenska marknaden, kan Dagens Media berätta.


– Vi vill bli den största spelaren här, säger Magzterchefen Scott Verchin.

Svenska Readly, som kallar sig ett Spotify för tidskrifter, har funnits på den svenska marknaden sedan 2013.

I USA finns en tung konkurrent i ”Next Issue”. Där slåss Readly även med Magzter, ett bolag med rötter i Indien. På den svenska marknaden har Readly konkurrens från Ztory, som Axel Johnson-ägda D-Ax gått in som delägare i.

Nu planerar Magzter att kliva in på de skandinaviska marknaderna, kan Dagens Media berätta. Nyligen var Scott Verchin, global chef för Magzters innehållsavtal med publicister, i Sverige för att träffa de svenska tidskriftsjättarna.

– Vi har tidigare inte haft någon närvaro i Skandinavien. Nu är vi redo att lansera så fort avtalen är påskrivna, säger han.

Han avslöjar ingenting om vilka mediebolag Magzter har uppvaktat, eller om några avtal är klara. Han konstaterar dock att Magzter riktar in sig på att få med de allra största konsumenttidskrifterna. Det torde innebära framstötar mot bolag som Bonnier Tidskrifter och Aller Media.

Readly söker just nu 100 miljoner kronor i riskkapital, som ska användas till marknadsföring. Scott Verchin vill inte specificera hur mycket pengar som Magzter tänker spendera på sin lansering i Sverige.

Han svarar dock blixtsnabbt när Dagens Media frågar om Magzters ambitionsnivå för den svenska marknaden.

– Vi har ambitionen att bli nummer ett. Vi vill bli den största spelaren i Sverige.

Erbjudandet mot marknaden från Readly och Ztory är vad som brukar kallas ”all you can read” eller ”all you can eat”. Precis som i populära tjänster som Spotify och Netflix betalar användaren en summa, för närvarande 99 kronor per månad, för att få obegränsad tillgång till allt innehåll.

Magzter har tidigare mer fungerat som en digital tidningskiosk, där användaren fått betala styckvis. Men i början av året lanserades ”Magzter Gold”, som påminner om Readlys modell. För 9,99 dollar eller 9,99 euro erbjuds obegränsad läsning enligt ”all you can read”-modellen.

Sett till antalet titlar är Magzters utbud stort. Readly erbjuder dryga 1 000 titlar, medan Magzter säger sig ha 6 000 titlar i stallet. Dock ingår bara 2 500 av dessa i Magzter Gold.

Den stora frågan för publicister är om de ska delta i tjänster som Magzter och Readly, som erbjuder deras innehåll för ett pris som i många fall är lägre än vad en enskild tidningsprenumeration kostar. Ökad konkurrens mellan liknande tjänster bäddar för att publicisterna kan ställa krav på att få en högre andel av intäkterna.

– Det tvingar oss att bli bättre på att serva både publicister och användare. För publicisterna är det bra att ha flera olika plattformar att distribuera sitt innehåll på, säger Scott Verchin.

För Magzter jobbar även Marcus Tilgmann, som till vardags är vd för musiktjänsten Hitlantis. Han ska hjälpa till med Magzters etablering i Skandinavien.

Joel Wikell, grundare och huvudägare i Readly, räds inte den nya konkurrensen.

– Det kommer säkert att komma fler aktörer och det finns utrymme för många. Det som är intressant med Readly är att vi har ett så stort utbud.

Vad tror du om konkurrens från Magzter?

– Vi är inte speciellt rädda för dem.

Här är aktörerna

Magzter

• Kallar sig ”världens största” plattformsoberoende tidningsbutik på nätet. Har 6 000 tidskrifter från världens alla hörn, och har enligt egen uppgift 25 miljoner användare.

• Bolaget är baserat i USA, med huvudkontor i New York. Har lokal närvaro i London, Paris, Barcelona, München, Amsterdam, Kapstaden, Chennai och Singapore, men planerar att expandera till andra länder. Grundat i Indien 2011 av entreprenörerna Girish Ramdas och Vijayakumar Radhakrishna

 

Readly

• Fokuserar på Sverige, Tyskland, Storbritannien och USA. Har fått finansiering från riskkapitalbolaget Zouk, samt en rad privata investerare. Söker för närvarande 100 miljoner kronor i en stor nyemission.

• Bolagets vd har tidigare uttryckt att tjänsten nu är tillräckligt bra, och att fokus nu ligger på att locka fler användare. Grundat av Joel Wikell 2013. Baserat i Växjö.

 

Ztory

• Bolaget har tidigare berättat om expansionsplaner för länder som USA, England, Frankrike, Tyskland och Italien. Detta efter investeringar från Wellington Partners samt Axel Johnson-ägda D-Ax.

• Grundat 2013 av Nima Samimi. Baserat i Karlstad.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev