Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Magkänsla känns knappast relevant”

Publicerad: 28 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 18 December 2015, 13:16

De lämnade Bonnier Tidskrifter med målet att skapa framtidens medieprodukt.Ett år senare finns Kit, som bygger på information om vad läsarna vill ha.Grundarna förklarar för Dagens Media varför Kit kommer att lyckas och var pengarna ska komma ifrån.– Vi är en ny röst för en ny tid, säger Robert Brännström.


Robert Brännström, Peder Bonnier och Fredrik Strömberg jobbade flera år tillsammans på Bonnier Tidskrifter innan de lämnade tryggheten på Bonnier förra våren för att starta en ny medieprodukt tillsammans.

Resultatet blev Kit, som såg dagens ljus i mitten av april.

– Kit är en medieprodukt för en tid när mediekonsumtionen primärt är mobil och distribuerad, säger Peder Bonnier, marknadsansvarig på Kit.

Det innebär att startsidan inte är i centrum för Kit. Fokus ligger på att hitta en så stor publik som möjligt för varje enskild artikel, genom spridning på Facebook, Twitter och epost. Det ska ske genom kunskap om vilket innehåll läsarna är intresserade av, i vilken form de vill ha det och när och hur de helst tar till sig innehållet.

– Det mest spännande just nu är att vi kan få tillbaka så mycket information om läsarna, och hela tiden lära oss om vad som funkar och inte, säger chefredaktören Robert Brännström.

– De flesta artiklar på internet når inte en bråkdel av sin potential i dag. Det finns sjukt mycket man kan göra för att nå ut bättre, säger Fredrik Strömberg, som är ansvarig för tekniken.

Kit har utvecklat egen teknik för att hämta hem så mycket data som möjligt om sina läsares beteende och intressen. Både artiklarnas innehåll och distribution utvecklas utifrån de insikterna.

– Vi vill mäta allt som går att mäta för varje artikel. Allt kommer vi inte ha nytta av, men vi kommer också att kunna se samband och få insikter som vi inte kunnat förutspå, säger Fredrik Strömberg, som är ansvarig för teknikutvecklingen.

– Magkänsla känns knappast relevant när man kan mäta nästan vad som helst och få feedback på allt.

Målgruppen för Kit är uppkopplade storstadsbor, födda på 1970-, 1980- och 1990-talen.

– De som definitivt skulle ha haft en morgontidning för 20 år sedan, men som ofta inte har det i dag, som är intresserade av spetsig journalistik, säger Robert Brännström.

Det finns ingen speciell redaktionell inriktning eftersom ”alla människor älskar många olika saker”, men redaktionen har identifierat ett antal områden utifrån målgruppen där Kit ska ha specialbevakning och vill bli en röst. Det rör sig i dag om teknik, spel, föräldraskap och mat, men fler områden kan tillkomma.

Än så länge har Kit inga intäkter. Finansieringen kommer från Bonnier Growth Media som gick in som majoritetsägare i bolaget kort efter starten.

Det innebär att verksamheten är säkrad under tillräckligt lång tid, enligt grundarna, men inte för evigt. Målet är att Kit ska tjäna pengar på annonser, och en kommersiell lösning kommer att presenteras senare i år.

Att ta betalt för det redaktionella innehållet är inte aktuellt. Att ta betalt går emot den bärande idén med Kit – att innehållet ska spridas vidare av användarna.

– Och varför skulle vi ta betalt när det uppenbarligen inte fungerar, säger Fredrik Strömberg.

Intäkterna ska främst komma från native advertising, även om grundarna också planerar displayannonser på sajten. Snart börjar displayförsäljningen, via automatiserad handel.

– Problemet med display är att det går så tufft i mobilen. Men native är en bra affärsmodell om man har tillräckligt bra historier.

De är dock överens om att native advertising inte har nått sin fulla potential i Sverige.

– Utvecklingen på den digitala annonsmarknaden har ju varit enormt positiv de senaste åren, men trots det upplever vi att det saknas verkligt kvalitativa produkter på marknaden, både vad gäller display och native, säger Peder Bonnier.

Han tycker att fokus ligger för mycket på stor volym i stället för kvalitet, både för display och native. I stället för bredd vill Kit erbjuda annonsörerna rätt målgrupp vid rätt tidpunkt.

– Vi tror att vi kan hjälpa våra annonskunder att lösa samma problem som vi försöker lösa åt vår egen redaktion, det vill säga att kommunicera på ett mer attraktivt, effektivt och riktat sätt till specifika målgrupper, säger Peder Bonnier.

Kit

Redaktionell sajt med syfte att sprida artiklar i sociala medier, utifrån läsarnas intressen.

Grundades våren 2014 av Peder Bonnier, marknadsansvarig, Fredrik Strömberg, teknikansvarig, och Robert Brännström, chefredaktör. Alla tre har tidigare jobbat med digitala medier på Bonnier Tidskrifter.

Hösten 2014 gick Bonnier Growth Media in som majoritets­ägare i bolaget.

Verksamheten lanserades i april 2015.

I redaktionen ingår bland andra Linda Öhrn Lernström (från augusti), Thomas Arnroth, Viola Gad och Kinga Sandén.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.