Magasin öppnar butik på nätet

Allt fler tidskrifter startar e-handelsbutiker. I höstas drog Nöjesguiden igång sin butik, Mat & Vänner passar på att öppna två butiker och Chic planerar att öppna sin e-butik i vår.

Allerförlaget Mat & Vänner drog nyligen igång vinshoppen Vin & Vänner. I februari startar förlaget även försäljning av redskap och kokböcker på domänen shoplife.se.

– Våra tidningar har i snitt 500 000 läsare per utgåva. Det här ger dem ett mervärde, säger BG Nilensjö, vd på Mat & Vänner.

Förlaget har inlett samarbeten med olika vinproducenter och intäkten blir en del av försäljningen.

Planen är också att sälja vin­lådor till företags vinklubbar.

Hur stor intäkt Mat & Vänner räknar med vill dock inte BG Nilensjö avslöja.

– Vi i tidningsbranschen har starka varumärken och goda relationer till våra läsare. Så att försöka göra nya affärer med dem tror jag bara är i sin linda.

Modetidningen Chic lades ned i höstas, men sedan dess satsar man istället hårdare på sajten.

I vår är det premiär för e-handelsplattformen Chic Boutique. Tanken var först att lansera butiken redan före årsskiftet, men Chic har nu valt att göra den mer avancerad, vilket tar längre tid.

Till skillnad från en vanlig webbshop ska Chic ha samarbeten med andra e-handels­butiker – och alltså inte sälja något själva.

Istället erbjuder Chic läsarna en virtuell shoppingmiljö, berättar Charlotta Flinkenberg, chefredaktör för Chic och förlags­redaktör på Aller Media.

– Vi står som avsändare och ger tips och råd kring produkterna i Chic Boutique. Tidigare har vi varit en inspirationsportal som guidar besökarna någon annanstans, men nu vill vi behålla shoppingmomentet i vårt hus, säger hon.

Chic ska även lyfta fram produkterna i shoppen i det redaktionella materialet och i bloggar.

– Vi på Chic har ända sedan starten haft en hög etik när det gäller varumärkesspridning, vi favoriserar inte vissa varumärken av lättja eller av personliga skäl.

– Det är ett trumfkort som vi håller fast vid eftersom vi tycker att det ger en större läsarservice.

Nöjesguiden drog igång sin e-handel i slutet av november förra året, i samband med att papperstidningen fyllde 30 år.

Att ha en webbshop rimmar väl med papperstidningen, som bland annat delas ut nära köptillfällen – i gallerior och butiker, berättar Pelle Tamleht, webbchef på Nöjes­guiden. Dessutom paketeras e-butiken ihop med tidningens och sajtens övriga annonserbjudanden.

Tidningens recept är att sälja maximalt nio, exklusivt utvalda produkter, i butiken.

Under de första två månaderna har försäljningen legat på knappt 40 000 kronor, enligt Pelle Tamleh­t.

– För att vara ett pilotprojekt känns det jättebra, vi har gått plus och det är det viktiga för oss, säger han.

Nästa steg blir att börja sälja egna produkter under Nöjes­guidens varumärke. Pelle Tamleht vill dock inte avslöja vilken typ av produkter det blir.

Dessutom ska man fokusera mer på att sälja biljetter till konserter och föreställningar.

Under årets första kvartal ska Nöjesguiden även genomföra event tillsammans med Tictail, som levererat e-handelslösningen.

– Vi vill få inspiration av unga entreprenörer, det finns säkert en miljon idéer där ute om hur framtidens e-handel ska se ut. Vi ser också framför oss att läsarna kan påverka vad som finns i shoppen ännu mer.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2013-01-22 22.00Uppdaterad 2015-12-06 13.35

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: