Lyft för Swedbank trots krisen

Bankerna tappar i varumärkespreferens. Men Swedbank går mot strömmen och ökar – trots att banksektorn även tappar i kundnöjdhet och lojalitet.

Tidigare i höstas släppte Svenskt Kvalitetsindex sin årliga undersökning över banksektorn. Den visade att de svenska storbankerna tappar i kundnöjdhet och att lojaliteten var den lägsta på tio år.

Samma resultat syns även i Nepas undersökning om varumärkespreferens – där majoriteten av storbankerna tappar.

Trots det lyckas Swedbank – som den enda av storbankerna – öka i preferens under året.

Banken har gått från en preferens på 23,8 procent under årets första kvartal, till 25 procent i årets tredje kvartal.

Ökningen stämmer också överens med Swedbanks egna mätningar, berättar Björn Larsson. Han tillskriver reklamkonceptet och den nya Ipad-lösningen en del av ökningen, men berättar även att banken kommit ut bra i medierna.

– Vår vd Michael Wolf har en tydlig position i den allmänna debatten, säger Björn Larsson.

Nästa år ska Swedbank öka trycket i marknadsföringen. I år har banken dragit ned på medieköpen på grund av sparkrav.

– Det är inte säkert att vi ökar medieköpen, men vi ökar budskapstrycket. Men ju mindre köpen är, desto bättre måste reklamen vara, så vi jobbar med konceptet för att komma ut riktigt starkt.

Huvudkonkurrenten Nordea går där­emot från en preferens på 14,9 procent under årets första kvartal, till 13,3 procent i årets tredje kvartal, enligt Nepa.

Dessutom ligger bankens kundnöjdhet lägst av stor­bankerna.

– Hela banksektorn har tappat, vilket beror på finanskrisen och den ”bankbashing” som följt. I våra kundmöten levererar vi samma goda kvalitet, men nåt har hänt i allmänhetens uppfattning, säger Nordeas marknads­direktör Claes Tell.

Enligt honom är de nordiska bankerna stabila och framgångsrika – Nordea blev exempelvis nyligen utsedd till årets europeiska bank av Financial Times – men de positiva budskapen har bankerna svårt att nå ut med.

Vad gör ni för att vända uppfattningen om Nordea?

– Vår medicin är att möta kunderna och ge goda råd, och vi kommunicerar att vi inte ger några råd förrän vi känner kunderna väl.

Storbankernas försvagade position lämnar istället utrymme för nischbankerna.

– Det finns möjligheter för uppstickarna att skapa en egen distinkt position, som utmanar rådande konventioner och på så sätt kan skapa en anti-position, säger Linus Blom, strateg på Nepa.

Men än så länge ligger nischbankerna väldigt lågt i preferens. Högst ligger Länsförsäkringar Bank på 3,3 procent.

– Vi hade förväntat oss att nischbankerna skulle öka när storbankerna tappar, men istället ser vi att ”vet ej” är det alternativ som ökar.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2012-12-18 22.00Uppdaterad 2015-12-06 14.00

Dela artikeln: