Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Lurar sig själv om man tror att krisen är över”

Publicerad: 17 Februari 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:11

Flera av landets stora tidningar ökar vinsten – och talar om ”ett trendbrott”. Men krisen är långt ifrån över.


2009, året då reklammarknaden i Sverige backade med 4 miljarder kronor, innebar ett hårt slag för dagspressen. Annonsinvesteringarna sjönk med 20 procent. När 2014 summeras ser det ljusare ut.

Dagens industri och Expressen noterade ett ”trendbrott med ökade totala annonsintäkter”, enligt Bonnier. Svenska Dagbladet ökade resultatet kraftigt och Schibsted Sverige levererar sitt starkaste resultat någonsin (pengamaskinen Blocket inräknat).

De stora dagspressdrakarna mår relativt väl, sett till deras resultat för 2014.

Men grundproblemet finns fortfarande kvar. Tidningarnas intäkter faller.

Bonnier redovisar inte omsättningen för sina tidningar. Affärsområdet Bonnier News omsättning ökade något under 2014, men det kan förklaras med affären där Sydsvenskan och Helsing­borgs Dagblad gick ihop.

Dagens Media har vid upprepade tillfällen sökt Gunilla Herlit­z, affärsområdeschef för Bonnier News samt vd för DN, DI och Expressen, för att ställa frågor om hur intäkterna för de olika tidningarna utvecklade sig under 2014. Men hon har valt att inte återkomma.

Aftonbladet, solklar marknadsledare både på webb och mobil, får nu 74 procent av sina annonsintäkter från digital försäljning. Det uppger Schibsted för Dagens Media.

Trots det utgör de digitala intäkterna blott 34,6 procent av tidningens totala omsättning. Aftonbladet är fortfarande till stor del beroende av den krympande skara människor – upplagevolymen minskade med 17 procent under 2014 – som varje dag går och köper papperstidningen.

Det innebär att intäkterna fortfarande minskar år för år. Under 2014 minskade även resultatet, till Aftonbladets sämsta på flera år.

– Man lurar sig själv om man tror att krisen är över. Tidningarna har fortfarande en otroligt tuff strukturell period framför sig, säger Raoul Grünthal, och tillägger:

– Men alla tidningar befinner sig inte i samma sits. De som har kommit längre i sin digitala transformation har en bättre resa framför sig, medan för dem som har sina intäkter i huvudsak från print, är det besparingar som i huvudsak kan förbättra resultaten.

Investeringar, bland annat den kostsamma tv-satsningen samt utvecklingen av lokal digital annonsering, ligger bakom det försämrade resultatet för Aftonbladet, tillsammans med minskade intäkter från print.

– Vi är nu inne i en stor transformation där de kortsiktiga vinsterna inte är det viktiga. Vi måste bygga medier som ger en bra upplevelse för användarna. Det kommer att ge resultat, säger Raoul Grünthal, som menar att tv-satsningen är viktig för Aftonbladets position som ”primär nyhetskälla”.

Svenska Dagbladets totala intäkter minskade med 7 procent under 2014. Trots det ökade det operativa resultatet, från 1 miljon kronor 2013 till 35 miljoner kronor.

Vd:n Gunilla Asker är med tanke på de strukturella förändringar som branschen går igenom nöjd med utfallet för 2014.

– Det visar att den flerkanalsstrategi som vi har jobbat med börjar ge resultat, vilket är väldigt positivt, säger hon.

Utan presstödet skulle SvD dock gå back. Kulturminister Alice Bah Kuhnke har aviserat att presstödet ska ses över. Gunilla Asker säger att hon givetvis ”välkomnar en översyn som kan trygga stödets framtid – oavsett vem eller vilka som då blir stödmottagare”.

Sett till intäktsutvecklingen är det fortsatta kostnadsminskningar som måste till för att Svenska Dagbladet ska vara lönsamt även i framtiden. Gunilla Asker ser ”just nu” inget behov av ytterligare personalneddragningar.

– Vi måste fortsätta att jobba mer effektivt, och det gör vi genom att veta vad som levererar värde till marknaden och prioritera det som är viktigt och prioritera ned andra saker, säger hon.

Raoul Grünthal sticker inte under stol med att SvD:s stora beroende av pappersintäkter är ett problem.

– Det är positivt att man har mycket printintäkter. Men alla produkter som har mycket intäkter från den analoga delen har en utmaning. Det positiva med svenskan är att de digitala intäkterna har börjat nå en kritisk massa och ökar, säger han.

Under 2014 hade Svenska Dagbladet 120 miljoner kronor i digitala intäkter, vilket är 12,5 procent av totalen. Av annons­intäkterna kommer 75 procent fortfarande från papperstidningen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.