fredag27 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Lufthansa väcker reseälskare

Publicerad: 28 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:31

Flygbolaget Lufthansa ger ”På spåret”-generationen något att bita i. Mobilappen Anywake ska ge användarna en positiv upplevelse av varumärket.

Ämnen i artikeln:

DDB StockholmLufthansa

MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Appen Anywake är helt enkelt en väckarklocka. Men i stället för ett traditionellt ringljud hörs läten från Lufthansas olika destinationer.

Och för att stänga av ringljudet har användaren 60 sekunder på sig att skriva in vilken destination som ljudet kommer ifrån, och på så sätt vinna en rabattkupong hos Lufthansa på mellan 200 och 400 kronor.

– Vi fastnade direkt för idén. Appen har en klockren koppling till vår produkt, säger Magnus Engvall, nordisk marknadskoordinator på Lufthansa.

– Vi har medvetet valt att göra det ganska svårt. Folk vill ju kunna briljera och det är ganska bra rabatter, fortsätter han.

Bakom konceptet står reklam­byrån DDB Stockholm.

– Idén bygger på det klassiska svenska gnällandet om att det är så svårt att komma upp på morgonen. Nu ger vi alla en trevlig första minut på dagen, och att koppla det till Lufthansas varumärke är mycket värt, säger Daniel Vaccino, copywriter på DDB.

Eftersom appen är en något annorlunda väckarklocka så har byrån också valt att gå ifrån den form som väckarklockor vanligtvis har i smartphones. Tiden för väckning snurras fram på en lp-liknande rund platta.

– Vi ville hitta en skön stil på appen. Designen är subtil sam­tidigt som den är användarvänlig, vilket ger en härlig känsla, säger Robin Karlsson, designer på DDB.

Målet är komma upp i 10 000 nedladdade appar.

Appen ska marknadsföras via Lufthansas egna kanaler och med hjälp av pr. Man förlitar sig också på spridning i sociala medier då användarna kan dela med sig av destinationsljuden på Facebook.

Samtidigt passar Lufthansa på att slå ett slag för ett av bolagets prioriterade destinationer i år ?– Berlin. De mobilanvändare som klarar av att gissa rätt på fem destinationer får vara med och tävla om två gratisbiljetter till just Berli­n.

– Vi startar 49 nya destinationer från Berlin, varav Stockholm är en, vilket vi ska marknadsföra längre fram i vår, säger Kristina Öström, nordisk marknadschef på Lufthansa.

För att ta fram appen har DDB tagit hjälp av mobilbyrån Monterosa och ljudproducenterna Plop.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev