Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Luften har gått ur pokerbubblan

Publicerad: 12 Maj 2010, 07:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Nu är det kasinospelen som spelbolagen öser reklampengar över – i ett försök att jaga i fatt kasinospecialisten Mr Green.


– Tillväxten har stannat av på poker, vi och de flesta andra spelaktörerna har identifierat kasinospelen som det området där tillväxten finns, säger Andreas Gillberg, Sverigechef på Ladbrokes.  

Ladbrokes har under våren styrt om en större del av sina medieinvesteringar till kasinospelen men erkänner att de större bolagen varit tungfotade i processen.

– Kanske borde vi ha lagt större investeringar där redan för två år sedan. Det är ett segment med stark tillväxt och kunder som är värda mycket pengar.

Andreas Slätt, marknadschef på Unibet håller med om att kasinospelen är viktiga, men däremot inte att de själva skulle varit sena in.

– Vi har jobbat aktivt med kasinodelen sedan 2009 och har färdriktningen klar, och den ändrar vi inte på.

Två nya aktörer, specialiserade på casinospel, Mr Green och Bonniers Vinnarum har gjort insteg på marknaden. Bonnier har som ambition att på sikt bli lika stora som de ledande nätaktörerna. Vinnarum är bara första steget.

– Jag tror att man bör lansera ett par nya varumärken om året för att komma åt alla målgrupper som börjar växa fram, säger Andreas Ternström, vd för Bonnier Gaming, men i övrigt är han förtegen om planerna.

Mr Green la under lanseringsåret 2008, 54 miljoner kronor brutto på medier, enligt Sifo reklammätningar. Sedan dess har de fortsatt gasa. Under första kvartalet i år investerade bolaget 24 miljoner kronor brutto, bara Svenska Spel och ATG investerade mer.

– Vi växer organiskt i Sverige. Ju större vi blir, desto mer kan vi lägga på marknadsföring. Det här är ingen huvudlös satsning, säger Daniel Oskarsson, Sverigechef för Mr Green.

Hur ska ni hålla undan för konkurrensen?

– Jag vill inte uttala mig om mediebudgeten men en viktig del är att kontinuerligt utveckla sajten. De flesta nya kunder hittar till oss genom rekommendation, så där är vi på rätt spår.

En anledning till att casinospelen är så pass lönsamma är för att Svenska Spel inte finns på den marknaden. Nätaktörerna har hela kakan för sig själva.

Johan Tisell, kommunikationschef på Svenska Spel:

– Vi har inte sökt någon licens för kasinospel på nätet och det finns heller ingen plan att göra det.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.