Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Lobbyisterna tar över agendan i år

Publicerad: 3 Juli 2011, 03:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:05

Förra årets Almedalsvecka dominerades av politiken. I år, med tre år kvar till nästa val, hoppas näringslivet och lobbyisterna på revansch. "Eftersom det inte är valår får företag och organisationer större möjlighet att sätta agendan", säger Farshad shadloo, pr-konsult på springtime.


Almedalens rötter finns i politiken, men de senaste åren har veckan sett en allt större aktivitet hos lobbyister och näringslivet.

Något som inte alltid varit så populärt bland politikerna.

– Det har blivit så oerhört mycket fokus från lobbyorganisationer och företag och i och med det så tror jag också att det har blivit svårare att nå ut med något slags budskap om vad det här handlar om, sa Socialdemokraternas dåvarande partisekreterare Ibrahim Baylan till Sveriges Radio inför Almedalsveckan 2009.

År 2010 var dock ett revansch år för politiken i Almedalen, och medierna fylldes av utspel och löften inför det kommande valet.

Samtidigt har politikerna gjort vad de kan för att inte förlora sin vecka till de pr-kunniga lobbyisterna.

– Jag tror att politiken ansträngt sig lite mer när det gäller de egna arrangemangen och jobbat för att ta större plats och värna sin plats i Almedalen, säger Almedalsveckans koordinator Annamari Thorell.

När det nu är tre år kvar till nästa val hoppas företagen och organisationerna på att kunna ta tillbaka lite förlorad mark, enligt flera pr-konsulter som reser dit med sina kunder.

– Förra året var det tuffare att få genomslag på mediearenan, som dominerades av partierna.  Ett icke-valår har intresseorganisationer och företag lättare att nå ut i medierna, säger Björn Mellstrand, vd på JMW Kommunikation.

Farshad Shadloo på Springtime är inne på samma spår:

– Förra året var allt fokus på politikerna och det var nästan omöjligt för företag att bli hörda, i år är chanserna större.

Enligt Michael Persson, ansvarig för pr-byrån Westanders aktiviteter i Almedalen, kommer dock politiken att bli het även i år, inte minst för att Sverigedemokraterna får en egen dag.

– Det är inget mål att ta över från politiken, det är ju politikerna som våra kunder vill träffa. Minskar intresset för veckan hos politikerna minskar även vårt intresse, säger han.

Förra årets upplaga av Almedalsveckan var glödhet, med hela 1 396 arrangemang samt 900 ackrediterade journalister på plats. I början av juni 2011 hade närmare 1 430 arrangemang kommit in, ungefär lika många som vid motsvarande tid 2009.

– Vad vi kan se är att partierna har ambitiösa program även i år och att alla partiledarna är på plats, säger Annamari Thorell.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.