Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Loa som Stig får Ica att lyfta

Publicerad: 3 Mars 2015, 22:00
Uppdaterad: 4 Januari 2016, 10:36

Loa Falkmans entré i såpan har tagits emot över förväntan.Hela 7 av 10 svenskar har lagt märke till skiftet.– Det är fantastiskt, vi är oerhört nöjda, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica.


Med en film där han resonerade kring sin lön presenterade sig Loa Falkman som Hans Mosesson­s efterträdare den 1 februari.

Hans Mosesson hade då under 13 år spelat in hela 512 reklam­filmer.

– Omkring 900 000 tittare bänkade sig för att se bytet av en reklamkaraktär – det visar ju vilket enormt engagemang det finns kring Ica-såpan, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör för Ica.

Enligt mätningar från Yougov ökade reklamerinran från 58,3 procent den 31 januari till 68 procent tre veckor senare.

Bland kvinnor är erinran ännu högre, 71,7 procent, jämfört med 63 procent innan bytet.

– Det stämmer väldigt väl med våra egna mätningar, säger Mats Liedholm.

Samtidigt visar Yougovs siffror att det ”allmänna intrycket” av Ica under samma period ökat från ett index på 60,1 till 65,4.

Har bytet av Stig gått som ni väntade er?

– Vi är faktiskt positivt överraskade över engagemanget. Det är helt fantastiskt.

– När bytet skedde var Ica-Stig ett av världens mest bloggade ämnen. Första veckan hade filmen två miljoner visningar på vår Facebook-sida.

Hur kommer såpan att utvecklas framöver?

– Vi pratar aldrig framtid, men den ska självklart hållas relevant, och vi kommer sannolikt att komplettera med fler karaktärer framöver.

Liedholm.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.