Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Strategi och analys

Ljusning för dm-byråerna

Publicerad: 22 Januari 2013, 22:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:58

Byrådöden har gått genom branschen. Nu vädrar direktmarknadsföringsbyråerna som finns kvar morgonluft.


Ämnen i artikeln:

DirektmarknadsföringSwedma

– Från förra lågkonjunkturen vet vi att kunderna jobbar mer med sina egna kanaler och det är vi duktiga på, säger Mikael Thiel, vd för MRM Stockholm.

De senaste åren har många byråer inriktade på direktmarknadsföring gått i konkurs. Trackster, Alex & Fred och One Sthlm är några av namnen på kyrkogården.

Men bland dem som finns kvar är optimismen nu påtaglig, trots kristider i ekonomin.

Augusti lämnar ett 2012 med intäkts­rekord bakom sig. Smicker uppger att byrån ökade intäkterna under 2012. Vd:n Pepe Larsson – som fick en tidig julklapp i nya storkunden Telia – siktar på att öka intäkterna med mellan 30 och 50 procent under 2013.

– Det handlar delvis om att vi har fått in nya kunder, där Telia kommer att vara en av de större, säger Pepe Larsson.

Kaplan RM, en av branschens stora byråer, kallar sig i dag hellre för ett ”konsultbolag inom loyalty management”.

– Vi följer den internationella trend som går mot datadriven marknadskommunikation. Som en av få ”byråer” som lyckats med att ta ett helhetsansvar för företags kundrelationer står erbjudandet starkt, säger vd:n Johan Nordenström.

Han räknar med fortsatt högt tryck under 2013.

– För vårt nästa bokslut som avslutas i augusti kommer vi att med största sannolikhet slå all-time high på byrå­intäkt.

Branschgiganten MRM Stockholm omsatte under 2011 68 miljoner kronor och hade en byrå­intäkt på nära 60 miljoner kronor.

Nu hoppas vd:n Mikael Thiel på tillväxt nästa år efter ett 2012 då byrån ”inte nådde hela vägen fram”.

– Förra året avslutades med en hel del budgetstopp. Från oktober och framåt drog många kunder i bromsen. Men nu går vi in i ett nytt år med nya fräsch­a pengar och då räknar vi med att få upp farten, säger Mikael Thiel.

Han tror att intäkterna ska stiga med 15 procent.

Alla siffror är i miljoner kronor (föregående år i parentes). Nya kunder är kunder inkomna under det sista halvåret 2012.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

DirektmarknadsföringSwedma

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.