Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Liten effekt av byråbyte

Publicerad: 16 september 2010, 07:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Byråbyten och nya manér har knappt någon påverkan alls på varumärket, visar Yougovs brand index.


Dagens Media har tittat på åtta företags brand index för att se hur varumärket utvecklats efter byråbyten och förändrade kommunikationsmanér.

Brand index väger samman parametrarna helhetsintryck, prisuppfattning, kvalitet, företagsimage, kundnöjdhet, rykte och ambassadörseffekt i ett så kallat brand index. Varumärkena kan maximalt få ett index på 100 och som minst på -100.

Fritidsresor hade i januari 2009 ett brand index på 31,2. Under våren lämnade man samarbetet med DDB Stockholm till förmån för Scholz & Friends. I januari 2010 hade brand index sjunkit något, till 29,7, för att i september vara uppe på 34,4.

– Det reklambyrån gör har bara en liten påverkan på varumärket. För mig är ett varumärke inte något som byggs av en reklambyrå, utan det handlar om företagets själ och personalens agerande, säger Lottie Knutsson, informationsdirektör på Fritidsresor.

– Däremot kan man ha behov av en kreativ spets och en ny grafisk profil och då kan det vara en fördel att byta leverantör.

Mio visar ett liknande mönster. I januari 2009 låg brand index på 15,4. I mars samma år avslutade man samarbetet med Garbergs för att istället göra reklamen inhouse med hjälp av frilansare.

I januari 2010 var brand index uppe på 17,6 och har nu i september stigit måttligt till 19,6.

Richard Götbring har bara varit marknadschef för kedjan i ett år, men säger att möbelkedjan fått bekräftelse på sin strategi – som bygger på tillgänglighet.

– Vi har ökat resultatet och ökat kundtillströmningen. Vi har också tagit ett större aktivt ansvar för vilka vi är och var vi ska, vilket har gjort oss till bättre beställare. Det är oberoende av byråpart, säger Richard Götbring.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev